FIA geeft volledige uitspraak diffuser-zaak vrij

  • Gepubliceerd op 21 apr 2009 09:03
  • comments 8
  • Door: Rob Veenstra
De internationale autosportbond FIA heeft de volledige uitspraak in het hoger beroep tegen de diffusers van Brawn GP, Williams en Toyota gepubliceerd. Daaruit blijkt onder andere dat de teams tijdens de hoorzitting uitvoerig hebben gediscussieerd over de vraag wat precies gaten zijn.

De FIA bevestigde ook de woorden van Williams-directeur Adam Parr dat Ferrari in het verleden illegaal rondreed. “Ferrari erkent dat meerdere verticale overgangen zoals met dit onderdeel in het verleden veelvuldig zijn gebruikt door zichzelf en andere teams en noemt dat nu een overtreding van de technische reglementen, ook door zichzelf”, meldt het Hof van Beroep.

Het Hof van Beroep ontkende tevens de claim van Red Bull Racing dat het in januari 2007 geen duidelijkheid wilde geven over de ideeën van dat team om een soortgelijke diffuser te ontwerpen. De volledige uitspraak van twintig pagina’s is in het Engels terug te vinden op de site van de FIA.

Reacties (8)

Login om te reageren
  • De FIA handelt zeer discutabel mijn inziens. Een ondoorzichtige instantie welke onnavolgbare besluiten neemt maar desondanks altijd met zogenoemde \"schone handen\" naar buiten treedt. Je zou bijna de FIA verdenken een dubbele agenda er op na te houden...

    • + 0
    • 21 apr 2009 - 09:17
    • GJD

      Posts: 444

      Deel je mening, ik heb het er ook niet zo op.
      Tuurlijk was deze beslissing de enige goede maar neemt niet weg dat ik het een raar clubje vind!

      • + 0
      • 21 apr 2009 - 09:45
  • Driedubbele agenda......

    Helemaal als je leest dat de regels die zijn opgesteld door de comissie voor het bevorderen van inhaal acties, geen regels zijn maar guidelines.....

    • + 0
    • 21 apr 2009 - 11:22
  • Ik heb het artikel van 20 pagina\'s even doorgeploegd en op hoofdlijnen samengevat.

    Het beroep is opgesteld in zeven pleidooien waar de FIA op ieder punt dan ook apart een uitspraak doet:

    1) De stewards beslissing (om de diffusers toe te staan) was niet voldoende gemotiveerd
    FIA: Nou en?

    2) Dit is een nieuw ontwerp en dat hadden ze vooraf moeten laten toetsen door de FIA (volgens artikel 2.4)
    Renault: Ons was na het massa demper verbod verteld dat we voortaan nieuwe ontwikkelingen vooraf moesten laten toetsen
    FIA: Dit is geen nieuw iets. Het werd voorheen ook al vaker gebruikt. Dat het niet vooraf getoetst is wil nog niet zeggen dat het illegaal is.

    3) Het ontwerp gaat in tegen de doelstellingen van de OWG om inhalen makkelijker te maken en in artikel 3 staat dat de \"wake\" zo minimaal mogelijk moet zijn
    FIA: De OWG is een adviesorgaan. Artikel 3 is te vaag om de diffuser te verbieden en er is bovendien onvoldoende bewijs om aan te tonen dat de diffusers tegen artikel 3 in gaan

    4) Het ontwerp van het bodywork gaat in tegen artikel 3.12 (dat artikel gaat over bodywork naar de grond gericht)
    FIA:
    a) De regels zeggen niet expliciet dat je maar 1 verticale transitie mag hebben tussen de step en reference plane
    b) Er mogen best openingen/ruimtes zitten tussen de transities
    c) Er is geen bodywork van onderaf zichtbaar dat zich bevindt \"achter\" de achteras dat meer dan 175mm boven de reference plane zit. Er is ook geen regel die zegt dat de diffuser niet voor de achteras mag beginnen

    5) Het ontwerp van de diffuser gaat in tegen de intenties van de regels
    FIA: Daar is dus geen bewijs voor geleverd

    6) De stewards beslissing gaat in tegen voorafgaande uitlatingen van de FIA
    Renault en Red Bull: We hadden vragen gesteld aan de technische afdeling van FIA over delen van deze diffusers en kregen te horen dat het niet mocht
    FIA: De technische afdeling heeft geen bevoegdheid om de regels te bepalen. Bovendien is niet aangetoond dat deze vragen daadwerkelijk gesteld zijn en/of wat ze dan inhielden

    7) Toestaan van dit ontwerp gaat in tegen het streven van kostenbesparingen
    FIA: Dat de teams kosten moeten maken om de diffusers na te maken doet er niet toe of ze legaal zijn of niet.

    Ad 2) Ferrari schijnt in het verleden ook al ideeen van deze dubbeldekker diffusers gebruikt te hebben. Vandaar de opmerking van Par (Williams) dat Ferrari dus blijkbaar zelf vindt dat ze met illegale auto\'s kampioenschappen gewonnen heeft.

    Ad 6) Dat de teams geen enkel bewijs hebben aangeleverd van wat ze gevraagd hebben en wat daarop het antwoord van de FIA was is natuurlijk wel bespottelijk. Geeft mijns inziens aan dat ze wat dat betreft ook wel wisten dat daar helemaal geen punt hadden.

    • + 0
    • 21 apr 2009 - 11:33
    • mister S

      Posts: 298

      ten eerste : bedankt voor het samenvatten van de fia regels, ten tweede: ik vind dit nog steeds een onduidelijk zaakje en vind dat de fia te vaag doet! Dus eigenlijk alleen omdat ferrari zoiets ook ooit eerder heeft gebruikt( ergens tussen 1950 en nu) mogen brawn, williams en toyota het gebruiken?? De regels waren een aantal jaar geleden toch echt anders dan nu! Ferrari reed toen warschijnlijk met volledig legalen auto\'s, en dan denkt de fia dat het nu ook wel goed zal zitten? DIT STINKT!! bovendien is dit niet kostenbesparend en dat was toch de aanlijding van al deze ellende!

      • + 0
      • 21 apr 2009 - 14:05
  • Kubica

    Posts: 5.294

    @Patrickl, mijn dank is groot! Je samenvatting scheelt mij een hoop leeswerk :-). (vertrouw nu wel blind op je natuurlijk, hahaha)

    • + 0
    • 21 apr 2009 - 12:51
    • GJD

      Posts: 444

      Jah als patrick de boel wil beinvloeden dan is dit zijn kans. Desalnietemin bedankt!
      Was gebleven op pagina 2 maar zon Engelse versie vol met saai juridisch gelul nodigt niet uit tot verder lezen!

      • + 0
      • 21 apr 2009 - 13:37
  • Lol, graag gedaan. Overigens, zeker mijn FIA antwoord bij punt 1 is nogal vrij vertaald ;)

    • + 0
    • 21 apr 2009 - 13:37

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AUGrand Prix van Australië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

WK standen 2024

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Het is terecht dat Sargeant zijn auto moet afstaan aan Albon

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
29 - 2 maa
Bahrein
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië
22 - 24 maa
Australië
5 - 7 apr
Japan
19 - 21 apr
China
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika
17 - 19 mei
Italië
24 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Spanje
28 - 30 jun
Oostenrijk
5 - 7 jul
Groot Brittannië
19 - 21 jul
Hongarije
26 - 28 jul
België
23 - 25 aug
Nederland
30 - 1 sep
Italië
13 - 15 sep
Azerbeidzjan
20 - 22 sep
Singapore
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Brazilië
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika
29 - 1 dec
Qatar
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix & Circuit
29 - 2 maa
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
22 - 24 maa
Australië Albert Park
5 - 7 apr
19 - 21 apr
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
17 - 19 mei
24 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
5 - 7 jul
Groot Brittannië Silverstone
19 - 21 jul
Hongarije Hungaroring
26 - 28 jul
23 - 25 aug
Nederland Circuit Zandvoort
30 - 1 sep
Italië Monza
13 - 15 sep
Azerbeidzjan Baku City Circuit
20 - 22 sep
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Brazilië Interlagos
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika Las Vegas Street Circuit
29 - 1 dec
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar