Verstappen: “Ecclestone heeft wel een punt met medaillesysteem”

Verstappen: “Ecclestone heeft wel een punt met medaillesysteem”

Oud Formule 1-coureur Jos Verstappen moest eerst ook slikken toen hij het plan van Bernie Ecclestone voor een medaillesysteem in plaats van een puntensysteem vernam. Maar na nadere bestudering snapt de Nederlander toch het standpunt van de commerciële baas van de koningsklasse van de autosport.

In zijn column in De Telegraaf zegt Verstappen: “Behalve nieuwe vleugels is er ook de discussie over een nieuwe puntentelling, aangezwengeld door niemand minder dan meneer Ecclestone zelf. Hij wil, net als bij de Olympische Spelen, de te verdienen WK-punten vervangen door een gouden, zilveren en bronzen medaille voor de eerste drie coureurs. En wie dan aan het einde van het seizoen de meeste (gouden) medailles heeft, is de nieuwe wereldkampioen.”

“Er is nogal lacherig gereageerd op deze suggestie van Bernie Ecclestone. En ik moet eerlijk bekennen dat ik in eerste instantie ook dacht dat hij toch wel een beetje te veel last kreeg van de echtscheidingsperikelen waarin hij verstrikt is geraakt.”

“Toch heeft Ecclestone wel degelijk een punt, want ik vind – net als hij – dat de winnaar van de meeste races in een seizoen automatisch de wereldkampioen zou moeten zijn. Zo'n situatie creëer je met een goud-zilver-brons methode, maar bijvoorbeeld ook door het verschil in de te winnen punten tussen de nummer één en twee te vergroten. Toen ik nog in de Formule 1 reed, kreeg de racewinnaar – net als nu – tien punten. Maar waar de nummer twee nu acht punten verovert, was dat in mijn tijd maar zes.”

“De beloning voor het winnen van een race was destijds in feite dus groter dan nu en wat mij betreft keert die oude puntentelling terug. Het zou het voor een coureur die op de tweede plaats ligt ook veel aantrekkelijker maken om alles op alles te zetten de koploper alsnog in te halen. Nu zie je toch (te) vaak dat coureurs tevreden zijn met een tweede positie, hetgeen de spanning aan de kop van de wedstrijd natuurlijk niet ten goede komt.”

patrickl
27 november 2008 om 18:36
"wat mij betreft keert die oude puntentelling terug"

Verstappen is het dus zelf ook niet eens met het voorstel van Ecclestone. Is toch niet zo gek dat iedereen dan lacherig over dit dwaze idee doet?

Dat er wat mis is met de puntentelling is wel duidelijk. Dat zei Schumacher in het eerste jaar dat ze met de huidige puntenverdeling reden (2003) al. Maar om dan meteen met medailles aan te komen ...
Brandje
27 november 2008 om 21:14
quote van patrickl, 27 november 2008 om 18:36
"wat mij betreft keert die oude puntentelling terug"

Verstappen is het dus zelf ook niet eens met het voorstel van Ecclestone. Is toch niet zo gek dat iedereen dan lacherig over dit dwaze idee doet?

Dat er wat mis is met de puntentelling is wel duidelijk. Dat zei Schumacher in het eerste jaar dat ze met de huidige puntenverdeling reden (2003) al. Maar om dan meteen met medailles aan te komen ...
Ik vind de puntentellig helemaal niet verkeerd. Bovendien klaagden ze bij Ferrari er pas over nadat Kimi in de laatste race van 2003 erg dichtbij was gekomen. Net als dit jaar. Pas nadat Massa geen kampioen was geworden beginnen ze te zeuren. Ik zou liever zien dat ze dit aan het begin van het seizoen doen. En wat betreft die medialles? Dat is de grootste onzin.
Sander uit Arnhem
28 november 2008 om 03:01
quote van patrickl, 27 november 2008 om 18:36
"wat mij betreft keert die oude puntentelling terug"

Verstappen is het dus zelf ook niet eens met het voorstel van Ecclestone. Is toch niet zo gek dat iedereen dan lacherig over dit dwaze idee doet?

Dat er wat mis is met de puntentelling is wel duidelijk. Dat zei Schumacher in het eerste jaar dat ze met de huidige puntenverdeling reden (2003) al. Maar om dan meteen met medailles aan te komen ...
Verstappen is het met Bernie wel eens over de hoofdzaak van de reden voor het nieuwe punten systeem namelijk: Dat de winaar van de meeste GP's de Wereld kampioen is. En daar gaat het om.

De medialles zijn een bijzaak waar verstappen en iedereen wel denk ik niet mee eens is; die achterlijke medialles. DE BEKERS ZIJN GEWOON GAAF, AFBLIJVEN!
Felipe massa uit Groningen
28 november 2008 om 07:50
quote van patrickl, 27 november 2008 om 18:36
"wat mij betreft keert die oude puntentelling terug"

Verstappen is het dus zelf ook niet eens met het voorstel van Ecclestone. Is toch niet zo gek dat iedereen dan lacherig over dit dwaze idee doet?

Dat er wat mis is met de puntentelling is wel duidelijk. Dat zei Schumacher in het eerste jaar dat ze met de huidige puntenverdeling reden (2003) al. Maar om dan meteen met medailles aan te komen ...
Dat was toch sinds 2004
Roy-NL
28 november 2008 om 08:48
@Sander: en wat denk je dan van bronzen, zilveren en gouden bekers?
patrickl
28 november 2008 om 12:46
quote van Brandje, 27 november 2008 om 21:14
Ik vind de puntentellig helemaal niet verkeerd. Bovendien klaagden ze bij Ferrari er pas over nadat Kimi in de laatste race van 2003 erg dichtbij was gekomen. Net als dit jaar. Pas nadat Massa geen kampioen was geworden beginnen ze te zeuren. Ik zou liever zien dat ze dit aan het begin van het seizoen doen. En wat betreft die medialles? Dat is de grootste onzin.
Maar het is toch niet redelijk dat twee vierde plaatsen net zoveel punten geven als een eerste? Of dat er nauwelijks verschil zit tussen een eerste en een tweede plek? Ze hebben nu gekozen voor een verloop van 20% (steeds 20% minder punten). Ik denk dat 40% beter is. Het geeft meer drive om te gaan voor een plek hoger en het lijkt me ook een eerlijker weergave van de prestatie.

Maar goed zo'n klein verloop houdt de spanning er (mathematisch) wel langer in.

Het is inderdaad wel wat kinderachtig om er pas aan het eind van het jaar over te beginnen, maar als zich een uitzondering voordoet waardoor blijkt dat de regels oneerlijk zijn is het wel beter duidelijk dat er iets mis is.

In 2003 was het wel heel extreem. Raikkonen had het hele seizoen slechts 1 race gewonnen. Schumacher had 6 races gewonnen. Toch stonden ze uiteindelijk maar twee punten uit elkaar.
patrickl
28 november 2008 om 12:48
quote van germain, 28 november 2008 om 07:50
Dat was toch sinds 2004
De nieuwe puntentelling is ingesteld nadat in 2002 Schumacher na die beruchte race in Oostenrijk (race 6) al zo'n beetje kampioen was.

Ze hebben toen voor 2003 de puntentelling aangepast en de team orders "verboden" gemaakt.
Sander uit Arnhem
28 november 2008 om 13:02
quote van Roy-NL, 28 november 2008 om 08:48
@Sander: en wat denk je dan van bronzen, zilveren en gouden bekers?
@Roy: Hmmm goede vraag! Nou dat zou nog wel eens mooi kunnen zijn haha, alles is groot in deze sport zo ook de troffeen hoort er bij. Maar het kussen dalijk van een medaille zou echt misstaan in mijn ogen.

Sander uit Arnhem
28 november 2008 om 13:06
Geef de winnaar gewoon 12 punten en laat de rest zoals het is, zou ik zeggen. 20% extra voordeel voor de winnaar, nah mooi daarvoor win je ook, of pak je de overwinning nog net af.
125ms
29 november 2008 om 11:31
helemaal mee eens 12 punten voor de winnaar geen gezeik, de 10 en 8 punten was alleen om schumi te remmen om na 8 races al kampioen te worden. Nu gaat het in 2009 misschien wel tussen 5 of misschien 7 coureurs, massa, lewis, kimi, fernando, kubica, (heidfeld, piquet)
Plaats een reactie op dit artikel
Om te reageren op artikelen op F1Today.nl, dien je ingelogd te zijn.
Login of registreer een account.
BahreinGrand Prix van Bahrein

lokale tijd Sakhir: zo 19:48

» Historische terugblik

» Grand Prixview Bahrein

» Rondje over het circuit

Sakhir
vrijdag  

vrije training

8:00 - 9:30

A. SutilAdrian. Sutil
1:56.583 

vrije training

12:00 - 13:30

N. RosbergNico. Rosberg
1:55.409
zaterdag  

vrije training

9:00 - 10:00

F. AlonsoFernando. Alonso
1:54.099

kwalificatie

12:00 - 13:00

S. VettelSebastian. Vettel
1:54.101
zondag  

race

13:00 - 15:00

F. AlonsoFernando. Alonso
1u39:20.396

snelste ronde

13:00 - 15:00

F. AlonsoFernando. Alonso
1:58.287

Carlo's Column: Fabriekscoureur van Volkswagen in F3 Euroseries

Carlo's Column: Fabriekscoureur van Volkswagen in F3 Euroseries Het jaar 2008 is voor mij erg succesvol geweest. Ik werd door TOM’s aangetrokken als racecoureur om in Japan te komen racen, races te winnen en het kampioenschap te behalen. Dat is gelukt. Negen races gewonnen, tien pole positions en een record gezet door alle wedstrijden op het podium te ...
Poll: De Grand Prix van Bahrein was...
Verschrikkelijk saai!
Niet bijzonder, vooral leuk dat het seizoen weer begonnen is
Mooi, ik heb genoeg actie gezien
Geweldig en spannend!