McLaren bereidt zich voor op protesten tegen innovatieve MP4-27

  • Gepubliceerd op 31 jan 2012 13:36
  • comments 99
  • Door: Rob Veenstra
Het team van McLaren heeft het randje van het toelaatbare opgezocht met de nieuwe MP4-27. Dat verklapte Geoff McGrath, directeur van McLaren Applied Technologies, tegenover Autosport. De Britse renstal zet zich schrap voor een gevecht voor de legaliteit van de bolide. McGrath: “We hebben wat technische innovaties die meteen duidelijk zijn zodra je ze ziet.”

McLaren presenteert de MP4-27 morgen. McGrath: “De afgelopen jaren stonden we in het begin direct op achterstand, dat was teleurstellend. Maar als we tekort schieten heeft het recente verleden uitgewezen dat we dat sneller goedmaken dan anderen. Totdat de eerste test in Jerez van start gaat zullen de engineers blijven gissen of ze het dit keer bij het juiste eind hebben.”

Hij sprak ook opvallende woorden over vorig seizoen. “Sebastian Vettel moet wel een briljante coureur zijn, want eind vorig jaar hadden we de snellere auto en nog wist hij ons af te troeven. We zoeken uit hoe dat mogelijk is. We denken dat het de kwaliteit van de coureur is. Geen trucjes met de wagens, hij was gewoon in staat meer uit het materiaal te halen dan wij.”

Reacties (99)

Login om te reageren
  • vvans

    Posts: 486

    Geweldig! Straks blijkt dat die Red Bull helemaal niet snel was. Als er gekeken wordt naar de resultaten van Webber lijkt dat ook het geval te zijn.

    • + 0
    • 31 jan 2012 - 13:40
    • pokerface

      Posts: 584

      En toch een aantal poles. Maar de RBR is helemaal niet snel...

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 22:46
    • -Baron-

      Posts: 3.091

      Ze hebben inderdaad een mooi aantal pole positions kado gekregen.

      Lang leve McLaren en hun Q3 f*ck ups!

      • + 0
      • 1 feb 2012 - 22:46
  • AirJan

    Posts: 1.374

    Ben benieuwd naar de nieuwe McLaren, zal het een topper worden of een flop zoals vorig jaar bij de testen?
    Mooie woorden ook over Vettel.

    • + 0
    • 31 jan 2012 - 13:46
    • Ik verwacht dat het sowieso geen flop wordt. Want het is voornamelijk een doorontwikkeling van de MP4-26 en die was zo slecht niet aan het einde van het seizoen toch?

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 14:20
    • turbof1

      Posts: 1.978

      Ik denk niet dat het een doorontwikkeling is. Kijk maar naar de vorige jaren. Bijna de ganse wagen was elk jaar veranderd.

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 14:33
    • Ja dat kwam door de regelwijzigingen.. Van 2011 naar 2012 valt voor de eerste keer best mee. Ik heb al paar keer gelezen dat McLaren met een doorontwikkelde wagen komt maar wel met innovatieve snufjes erbij. Het is zeker geen totaal nieuwe wagen hoor. Dus daarom ben ik er ook zeker van dat het geen flop wordt.

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 14:50
    • Wat is een nieuwe auto?
      Mechanisch blijft het hetzelfde. Maar de nieuwe neus regels zorgen voor andere aero stromen en het bodywork wordt daar natuurlijk aan aangepast. Is het dan nieuw?

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 23:00
  • Sparrow

    Posts: 3.592

    “Sebastian Vettel moet wel een briljante coureur zijn, want eind vorig jaar hadden we de snellere auto en nog wist hij ons af te troeven. We zoeken uit hoe dat mogelijk is. We denken dat het de kwaliteit van de coureur is. Geen trucjes met de wagens, hij was gewoon in staat meer uit het materiaal te halen dan wij.”

    Ofwel, je eigen coureurs zijn niet goed? Beetje rare vergelijking door te stellen dat Vettel meer uit \'het materiaal\' weet te halen dan Button en Hamilton. Ze hebben niet eens hetzelfde materiaal... Zomaar stellen dat Mclaren de snellere wagen had is ook wel apart, want daar kan je sowieso je twijfels bij hebben..

    Afzetten tegen de prestaties van Webber is ook niet juist, want het is vrij bekend dat die worstelde met de banden en bij lange niet het maximale uit de auto wist te halen.

    • + 0
    • 31 jan 2012 - 13:46
    • Ja beetje raar. Maarja, hij probeert vast een beetje meer druk op de schouders van Vettel te leggen ofzo.

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 14:18
    • Webber en banden. 2009/2010/2011 en 2012? Ben je een topper als je al 3 jaar op rij de banden niet onder controle krijgt? 1 jaar kan, daarna zijn het smoesjes om je eigen incompetentie te verhullen.

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 23:02
    • -Baron-

      Posts: 3.091

      \"Afzetten tegen de prestaties van Webber is ook niet juist, want het is vrij bekend dat die worstelde met de banden..\"

      Webber was van mening dat hij daar de laatste races (vanaf India in ieder geval) geen last meer van had.

      \".. en bij lange niet het maximale uit de auto wist te halen.\"

      En daar gaat het nou toch juist om? Dat Vettel meer uit de auto wist te halen? :P

      • + 0
      • 1 feb 2012 - 23:03
  • James

    Posts: 1.653

    Zonder Vettel stond Webber in 2 van de 3 laatste races op pole, dus vreemd wat die man zegt.

    • + 0
    • 31 jan 2012 - 13:50
    • -Baron-

      Posts: 3.091

      Uhmm... In Abu Dhabi en India was Hamilton de snelste op Vettel na. Erg leuk dat Webber een pole in z\'n schoot geworpen had gehad maar je argument faalt behoorlijk.

      En Webber had 7 keer pole gereden als Vettel dit jaar niet mee had gedaan... Nou nou... 7 tegenover 16.

      McLaren had zonder Vettel 11 poles gepakt. 8 voor Hamilton, 3 voor Button.

      Zonder Vettel hadden we dus teruggekeken op 2011 als het jaar waarin Button 2-voudig wereldkampioen werd door Hamilton te verslaan in een redelijk dominante McLaren die 13 uit 19 races wist te winnen...

      Ongelooflijk wat was de Red Bull dominant...

      • + 0
      • 1 feb 2012 - 23:21
  • TJ

    Posts: 619

    Volgens mij was de McLaren vorig jaar ook redelijk innovatief, maar dat liep precies de verkeerde kant op. Tijdens de testdagen waren ze het langzaamste van de top. Hopelijk komen ze nu wel ergens.

    Ben benieuwd. Ik ga wel even kijken morgen. Is er al een lijstje met wanneer elk team zijn presentatie geeft?

    • + 0
    • 31 jan 2012 - 13:52
    • Rudi84

      Posts: 4.805

      Ja TJ, op de frontpage van formula1.com wordt zo\'n lijstje bijgehouden, inclusief links naar foto\'s.

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 14:42
    • Rudi84

      Posts: 4.805

      M\'n antwoord komt weer niet door. Nog een keer...

      Check formula1[dot]com voor een lijstje inclusief links naar foto\'s.

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 14:43
  • Hmmm, een beetje druk leggen bij Red Bull en Seb Vettel kan geen kwaad. Maar je moet het ook niet overdrijven natuurlijk.

    • + 0
    • 31 jan 2012 - 13:56
  • GPGert

    Posts: 803

    Mooi nieuws! Ik kijk nu al uit naar de presentatie van de nieuw McLaren!

    • + 0
    • 31 jan 2012 - 13:57
  • 10 uur Nederlandse tijd live te volgen op de site van website van McLaren! Ik kijk er heel erg naar uit!

    • + 0
    • 31 jan 2012 - 14:09
    • vvans

      Posts: 486

      Volgens de website van McLaren is het 12u. Nederlandse tijd.

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 18:06
    • Oh dat is goed dat je het zegt dan! Dan heeft autosport het fout.

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 18:27
  • James

    Posts: 1.653

    Kijk er naar uit om de nieuwe McLaren te zien, maar om te weten hoe snel hij is zullen we toch nog 1,5 maand moeten wachten. Alhoewel, ieder jaar zijn er hier wel mensen die uit foto\'s menen af te leiden of een wagen snel is of niet.

    • + 0
    • 31 jan 2012 - 14:11
  • Jongens, jongens! Ik kan niet wachten! Een innovatie Ferrari, een innovatie McLaren.. ze maken me wel heel nieuwsgierig zo.

    Zonder gekkigheid. Ik verwacht héél veel van McLaren. Als je vorig jaar al zag hoe snel ze weer op dreef waren na een compleet geflopte winterstop, dan denk ik dat ze RBR echt serieus op de huid kunnen gaan zitten als ze nu vanaf de winterstop een topauto hebben.

    Overigens klopt het dat eind 2011 McLaren & RBR aan elkaar gewaagd waren. Soms was RBR sneller, soms McLaren. Vettel\'s prestaties mogen niet onderschat worden, zie inderdaad de resultaten van Webber.
    RBR/Vettel is een perfect huwelijk. Vettel haalt alles uit de RBR wat erin zit. Maar.. ik verwacht dat Hamilton dat ook in de McLaren kan en daarom hoop ik dat hij anno 2012 perfect in zijn vel zit!

    • + 0
    • 31 jan 2012 - 14:39
    • Mbt de snelheid die Vettel er uit haalt.
      Als Webber hem meer op de hielen had gezeten, had hij nog een tandje harder moeten rijden. Wat volgens mij nog wel mogelijk is.
      Dus ik vraag me dan af hoeveel sneller het nog had gekund.

      En ja... Die Ferrari en McLaren... ik kan niet wachten... verwacht ook heel veel van ze dit jaar. Bij voorkeur wel een snellere Ferrari dan Mclaren... haha..

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 17:03
    • Bij Ferrari noemen ze pull-rod al innovatief. Ik moet het eerst nog zien.

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 23:06
  • Mooi erfenisje van Newey, dat de teams nu de uiterste grens van het toelaatbare opzoeken, en hem durven overschrijden als ze denken dat er een hiaat in de regels is.

    Leuk dat ie dat zegt over Vettel, maar gevoelsmatig denk ik dat het volgend jaar een strijd op het scherpst van de snede wordt tussen Alonso en Hamilton.

    • + 0
    • 31 jan 2012 - 14:40
    • Zou mooi zijn als McLaren deze keer iets heeft wat moeilijk of niet te kopieren valt. Iets wat wel gewoon door de keuring van de FIA komt en een paar tiende winst geeft. Dat is het beste scenario voor een F1 team natuurlijk.

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 15:00
    • Is dat je gevoel Mr. Monza of denk je echt dat het tussen HAM & ALO gaat?

      Persoonlijk hoop ik in ieder geval wel op één van die 2... al denk ik wat McLaren betreft dat je Button na 2011 ook echt niet mag uitvlakken.

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 15:01
    • Van de andere kant gezien: Het wordt er niet spannend op meestal maarja. Deze keer mogen de rollen ook wel best eens omgedraaid zijn voor RBR.. Weet Vettel en RBR ook eens hoe het voelt.

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 15:02
    • @Damon,

      Tsja, het is wat lastig te onderbouwen natuurlijk, het is niet helemaal gevoelsmatig, maar ook gezien het feit waar McLaren af en toe, toe in staat was als Red Bull even een steekje liet vallen, weet ook niet of het helemaal tekend was voor wat de McLaren werkelijk kon, gezien het off year van Hamilton.

      Daarbij de zege van Alonso op Silverstone, na de ban op de otbd, en de engine mapping beperkingen, dat zijn voor mij toch kleine signaaltjes.

      Bovendien zijn McLaren en Ferrari gemotiveerd tot op het bot(de andere uiteraard ook, maar heb het nu even over titelkandidaten)
      en pakken zij beiden de zaken compleet anders aan volgend jaar, daar komt dat gevoel een beetje vandaan.

      Over Alonso maak ik me totaal geen zorgen, maar Hamilton had vorig jaar nog wel eens wat problemen met de snel slijtende Pirelli\'s in combinatie met zijn blitzkrieg rijstijl.
      Volgend jaar zijn de banden over het geheel nog wat zachter, dus hoop voor Lewis hij ze onder controle krijgt, want dan krijgen we in mijn opinie een strijd te zien tussen de twee grootste killers op de grid, Fernando Alonso en Lewis Hamilton.

      Ps.ben Vettel niet vergeten, denk alleen dat hij volgend jaar zich niet in de titelstrijd mengt.

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 15:29
    • @Mr. Monza,
      Nog zachtere banden.. is dat dan nog slechter voor Hamilton? Lijkt mij wel want juiste de zachte banden zijn na een paar rondjes uitgerookt.

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 15:41
    • @Damon,

      Je vroeg me onlangs een soortgelijke vraag, wat mijn mening was over Ferrari\'s titelkansen dit jaar,en of Silverstone een teken aan de wand was, mijn antwoord kwam wat laat, daarom bij deze nog eens, het is wel een stukje tekst, maar daar ben jij niet vies van;)

      In tegenstelling tot wat sommige denken, denk ik wel dat we gezien hebben dat de off throtle EBD ban, een beetje de angel uit de Red Bull haalde, en dat Alonso niet alleen heeft gewonnen door de dramatische pitstop van Vettel.
      Alonso kwam daardoor voor Vettel, en Vettel zelfs achter Hamilton, Alonso was een klap sneller dan Hamilton, en liep hard weg bij de twee, je zou dan toch denken dat Vettel er serieus werk van maakt om Hamilton in te halen, nou niet dus, hij was op geen enkel moment bij machte om de Lewis aan te vallen, en moest dit zelfs met de pitstop doen, waardoor Alonso zijn 10!sec. voorsprong behield.

      Alonso laat de Ferrari boven zichzelf uitstijgen, en liet een staaltje racen van de buitencategorie zien, het pitstopdebacle van Vettel heeft geholpen,maar was niet van doorslaggevende aard, immers, Vettel bleek daarna onmachtig om Lewis in te halen, laat staan het een ontketende Alonso lastig te maken.

      In mijn ogen heben we dus gezien dat de Red Bull kwetsbaar is op dat gebied, en Vettel, zoals Alonso en Hamilton(in shape)dat wel kunnen, zijn bolide niet zijn wil op kan leggen en boven zichzelf uit laten stijgen, op momenten dat dat nodig is, en dat de Red Bull leiding, niet wetende wat de toekomst dat seizoen nog zou brengen qua bans of regelwijziging, besefte dat elk punt er een is, getuige het \"you need to maintain the gap mark\" in de eindfase.

      Ferrari heeft ook toegegeven dat ze het effect wat de EBD\'s op de downforce, en hoe deze het rijgedrag van de auto in het algemeen positief beiinvloeden, serieus onderschat hebben, een kapitale fout aldus Domenicali, een fout die ze in 2012 duidelijk niets kost, en misschien zelfs iets brengt, omdat zij de downforce hebben gezocht op andere gebieden, en de Red Bull veel winst uit de EBD haalde, dat zullen ze nu toch ergens anders vandaan moeten halen.

      Ik deel de mening van sommige dan ook niet dat Red Bull zomaar even weer het dominante team is, de off throtle EBD was een van hun speerpunten, dat vacuum moet opgevuld worden, dat lijkt me duidelijk.

      Ik zie(en daar zit uiteraard wat \"wishfull thinking bij) Ferrari en McLaren heel sterk voor de dag komen, bij Ferrari word dit ook het moment van de waarheid, de eerste auto met een compleet nieuwe structuur, en op alle key positions nieuwe mensen, een breuk met de behoorlijk conservatieve ontwerpcultuur, immers, Aldo Costa bleef vasthouden aan zijn geliefde \"push rod\"systeem, iets wat vorig jaar alleen nog maar door Ferrari en Marussia(!) werd gebruikt.

      De complete omslag die Pat Fry teweeg heeft gebracht geeft mij veel vertrouwen, evenals het hele peleton nieuwe techneuten dat is overgekomen, niet dat de andere slecht presteerde, maar zij zaten wel vast in een te nauw keurslijf, de vernieuwing onder leiding van Fry is volgens mij precies de pepperoni in hun reet die Ferrari nodig had.

      Daarbij komt dat Rory Byrne een grote vinger in de pap heeft gehad bij het ontwikkelen vann de nieuwe auto, sterker nog de 2012 Ferrari krijgt een nieuwe vloer, die voor 100% op naam van de oude meester komt, een vloer die ze in de CFD testfase tot 0.5 sec. per rondje bracht, vind ik erg optimistisch, maar dat ze er veel van verwachten lijkt me duidelijk.

      Dan wil ik afsluiten met de woorden van Flavio Briatore, dat Ferrari in een enorme luxepositie zit met Alonso, al maken ze een auto die tot 0.5 sec. langzamer is, dan nog strijdt hij mee om de titel.
      Al het bovengenoemde en de onverzettelijkheid en ongekende talent van Alonso, doen mij met vertrouwen het nieuwe seizoen tegemoet zien.

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 15:49
    • Dankje Mr. Monza. Mooi stukje tekst.

      Wat ik ook in 2011 zo opvallend vond waren de starts van Alonso. Jeetje, niet normaal hoe hij soms als een raket naar voren knalt. Al is die Ferrari maar een beetje beter en kwalificeert hij zich standaard op P2, P3 of P4, dan heb je iedere race toch een kans dat hij na één ronde gewoon vooraan reed.

      En ja, ben het verder met je eens. Persoonlijk zie ik Alonso ook als de beste coureur van de grid en dit is een luxe positie voor Ferrari. Ik vind hem overigens niet de allersnelste, maar met name zijn intelligentie en compleetheid vind ik zo ver bovengemiddeld! Overigens.. met \'niet de allersnelste\' bedoel ik niet dat ik hem langzaam vind, maar ik denk dat VET & HAM over 1 ronde sneller zijn.

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 16:04
    • @Damon,

      Over 1 ronde mag hij dan misschien soms niet de snelste zijn, over een hele race legt hij een onmenselijk tempo aan de dag, of zoals Paul Stoddart ooit zei over een race van Alonso:\"this wasn\'t a race this where 53 laps of qualifying\".

      De man is een beest in de Ferrari, echt, you\'ve aint seen nothing yet!

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 16:28
  • Michael

    Posts: 1.434

    Dus toch was de McLaren wagen de snelste dus kunnen wij ervan uitgaan dat Vettel in seizoen 2011 de beste coureur was.

    • + 0
    • 31 jan 2012 - 14:44
  • Michael

    Posts: 1.434

    Als in 2011 de McLaren de snelste wagen was van het veld en daar uit voortvloeide de 2de en 5de plek zal dat in 2012 ook zo zijn. Misschien dat Lewis een plekje naar boven schiet. Maar het ligt toch aan de coureurs denk ik. Button pakt de kruimels op en Lewis, dat is een hoofdstuk apart. Zelf denk ik dat Lewis na dit seizoen naar Ferrari gaat. Die 2, Fernando en hij zijn zo aan het slijmen mel elkaar.

    • + 0
    • 31 jan 2012 - 14:59
    • Volgens mij heb jij je hoofd hard gestoten. Denk niet dat Alonso nogmaals Hamilton naast zich wil hebben met hetzelfde materiaal/mensen/kansen.

      En Hamilton heeft geen zin om 2e rijder te worden en heeft min of meer een contract voor het leven bij McLaren. Hij hoeft dus niet opzoek naar een ander stoeltje.

      En waarom moet iedereen naar Ferrari? Team is al 4 jaar geen kampioen geweest en in de historie is dat vaker gebeurt. Alleen dan vaak meer dan 4 jaar.

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 23:13
  • Even iets totaal anders, puur voor de mensen die er interesse in hebben: de MOTO GP

    De wintertests van de MOTO GP zijn inmiddels vandaag van start gegaan.

    Lorenzo (Yamaha) was vandaag de snelste, 0.3 seconden voor Pedrosa (Honda) op 2. Crutchlow (Tech 3) op 3 voor Spies (Yamaha) en Rossi (Ducatie).
    Stoner heeft bij het trainen vanmorgen een blessure opgelopen en heeft amper/niet gereden.

    Komende 2 dagen wordt er wederom verder getest in Maleisië, ik ben erg benieuwd.

    Voor degene die géén interesse hebben voor de MOTO GP, lees er gewoon lekker overheen:)

    • + 0
    • 31 jan 2012 - 15:00
    • .Henry

      Posts: 1.308

      Tijden zeggen nog niet al te veel. Maar ben al wel blij met Rossi\'s commentaar op de Ducati. Hij zou eindelijk de voorkant aan het werk gekregen hebben. Ze komen op dit moment nog wel wat te kort, maar een gedeelte daarvan maken ze denk ik sowieso goed. Even afsluiten met een citaatje :-).

      \"When we ask him how many tenths he think can recover from the 0\'7s gap he said: \"Seven\" with a big smile on his face.\"

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 15:11
    • Ben blij dat het dit jaar er iets beter uitziet voor Ducati. Zo jammer dat ze vorig seizoen zo goed als nergens te bekennen waren. Nou daar komt de titel alweer een stapje dichterbij voor Rossi ;)

      En vinden jullie de World SBK ook de moeite om te volgens?? Daar gaat het op 26 feb ook los op Philip Island! kan niet wachten. Op een maar een mooi niet motorsport seizoen!

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 16:06
    • .Henry

      Posts: 1.308

      SBK is zeker de moeite waard om te volgen. Het weekend in Australië is voor mij nu al weer enkele jaren de seizoensaftrapper voor het motor- en autosport seizoen. Heerlijk, zo een nachtje op blijven. Al moet ik wel zeggen dat ik de F1 en MotoGP intensiever volg, af en toe een SBK race missen vind ik niet zo erg.

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 16:20
    • In mijn tienerjaren heb ik veel SuperBikes gevolgd en was ik fan van Colin Edwards, mijn beste vriend destijds was groot fan van Carl Fogarty, zeker geen onbekende voor jullie;).

      Het MOTO GP trekt mij op één of andere manier veel meer, en ik kan niet exact uitleggen waarom dat zo is, het is een gevoelskwestie.

      Overigens denk ik niet dat Rossi \'meteen even\' voor de titel kan gaan. Zijn kwaliteiten staan buiten discussie maar het gat naar Honda & Yamaha is zo enorm groot, dat maken we ze niet in 1 jaar dicht.
      Bovendien is Lorenzo écht, écht heel goed geworden. Die jongen is zo bloedsnel en maakt tegenwoordig ook heel weinig fouten. Daarnaast vind ik ook Stoner een zeer snelle en degelijke rijder, en die Honda gaat gewoon hard.

      Ik denk:
      1. Lorenzo
      2. Stoner
      3. Rossi

      Wat verwachten jullie overigens van Stefan Bradl? En hoe goed is die Honda van hem t.o.v. de fabriekshonda\'s en de Honda van Bautista?

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 16:22
    • .Henry

      Posts: 1.308

      Dat de MotoGP meer aantrekkingskracht heeft heb ik ook. Bijna iets magisch, om het zo maar even te zeggen. De rijders, fietsen, historie etc.

      De fietsen van Bradl en Bautista zullen toch (bijna) hetzelfde zijn? Het contract dat Gresini met Honda had voor een fabrieksfiets gold volgens mij enkel voor Simoncelli. Van Bradl verwacht ik overigens niet erg veel. Niet dat hij slecht is, maar ik denk niet dat hij uitzonderlijk goed is.
      Daarnaast zullen de fabrieks- en niet fabrieksfietsen veel minder schelen, simpelweg omdat er geen oude fietsen meer zullen zijn.

      Of Ducati het gat dicht kan krijgen? Geen idee. Ze moeten een érg grote stap maken willen ze dat doen. Maar ja, er veranderd dit jaar wel erg veel. En in 2009 zag je in de F1 wat veranderingen wel niet met de pikorde kunnen doen. Daarnaast, als Rossi zich vertrouwt voelt op de Ducati kan hij er denk ik nog veel meer uit halen. Ik had niet het idee dat Rossi er vorig jaar net zoveel uit haalde als Stoner jaren deed. Simpelweg omdat zijn rijstijl niet bij de fiets matchte.

      En een voorspelling durf ik nog niet te doen.

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 16:35
    • EDIT: ff corrigeren
      Ben blij dat het dit jaar er iets beter uitziet voor Ducati. Zo jammer dat ze vorig seizoen zo goed als nergens te bekennen waren. Nu komt de titel alweer een stapje dichterbij voor Rossi ;)

      En wat vinden jullie van de World SBK is imo ook de moeite waard om te volgen?? Daar gaat het op 26 feb ook los op Philip Island! kan niet wachten. Op een maar een mooi nieuw motorsport seizoen!

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 16:47
    • Sparrow

      Posts: 3.592

      Yeah! Motogp en SBK! :)

      Eerste tests zeggen natuurlijk niks, maar ik hoop echt dat Ducati (Rossi) zich wat vaker kan mengen in de strijd voor het podium. Het kampioenschap verwacht ik ook niet, maar een top 3 zou al een goede stap in de richting zijn gezien de achterstand van afgelopen seizoen... Ben ook heel benieuwd of Honda wederom ze sterk gaat zijn. Maar een Stoner die geheel comfortabel op een snelle motor zit is niet te stoppen... (tenzij er een Rossi is die ook geheel comfortabel op een Ducati zit :) )

      Qua kijken op tv vind ik Motogp trouwens top, maar om te bezoeken vind ik het SBK leuker. Ik vergeet het echter vaak een beetje te volgen door het jaar heen (SBK)
      Dat SBK op Assen leuker is heeft puur te maken met de sfeer onder de bezoekers. Ik rij zelf motor en het is een verademing om meer echte \'liefhebbers\' in het publiek te hebben dan zatte apen die er puur zijn om te zuipen. Daarbij heb je sowieso twee races en natuurlijk ook de supersport klasse. Kortom, meer races die me boeien dan bij een Motogp weekend!

      Ik hou de uitslagen van de test iig met een scherp ook in de gaten! (gpupdate is dan wel zo relax...)

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 23:48
  • Dit ziet er wel vet uit vind ik, McLaren in het donkergrijs.
    i44.tinypic.com/2pobn83.png

    Of liever in het wit?, lijkt het net op HRT :D
    i44.tinypic.com/142vluh.jpg

    • + 0
    • 31 jan 2012 - 15:21
    • Erg vet allebei! Maar ik weet wel zeker dat de livery niet zal veranderen.

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 17:05
    • Beiden is echt super vet! mijn voorkeur zou uitgaan naar de zwarte

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 18:52
  • dbr659

    Posts: 109

    presentatie is om 11uur GMT...dat is toch 12 nederlandse tijd en niet 10uur??

    • + 0
    • 31 jan 2012 - 15:41
    • vvans

      Posts: 486

      11 uur GMT is inderdaad 12 uur hier.

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 18:04
  • Kevin

    Posts: 5.298

    Hoe laat is de presentatie? En waar kan ik deze volgen?

    • + 0
    • 31 jan 2012 - 15:47
    • 10 uur Nederlandse tijd op de website van McLaren.

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 15:53
    • dbr659

      Posts: 109

      12uur nederlandse tijd toch?? NL is een uur later dan in Engeland en het is om 11uur engelse tijd.

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 17:47
    • Ja sorry man, had op autosport gelezen dat het 10 uur NL tijd was(stond er letterlijk) Maar bedankt voor het melden anders had autosport mij genakt.

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 19:37
    • Mbt Kubica zijn nieuwe breuk was er hier nog iemand op de site die zei dat deze site niet klopte en dat Autosport het goed had enz. Kreeg de indruk dat hij er werkte, of dat hij enige lichamelijke opwinding van die site kreeg.

      Nu zie je maar weer dat de site die deze persoon tot god had verheven, niet eens de tijd goed kan omrekenen. ;-)

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 23:19
  • waylon

    Posts: 2.285

    Mr. Monza dus we moeten nog een jaar wachten op de strijd tussen Alonso en Hamilton?

    • + 0
    • 31 jan 2012 - 15:53
    • Moest ff zoeken, maar ik heb het idd over volgend jaar, beetje macht der gewoonte, als je het over het nieuwe seizoen hebt, ik bedoel natuurlijk het nieuwe seizoen van dit jaar.

      U is scherp Waylon ;)

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 22:27
  • szixxx

    Posts: 4.764

    \"Sebastian Vettel moet wel een briljante coureur zijn, want eind vorig jaar hadden we de snellere auto en nog wist hij ons af te troeven. We zoeken uit hoe dat mogelijk is. We denken dat het de kwaliteit van de coureur is. Geen trucjes met de wagens, hij was gewoon in staat meer uit het materiaal te halen dan wij”

    Pijnlijke uitspraak voor de anti-Vettel club hier.

    • + 0
    • 31 jan 2012 - 16:01
    • @szixxx,
      Die anti-Vettel club schijnt heel groot te zijn en durft soms zelfs te beweren dat de grootste Damon Hill fan die de site ooit gehad heeft óók een Vettel-fanboy is.
      Kun jij dat geloven? :)

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 16:23
    • Wat nog pijnlijker is is het geloof van de Vettel-fanboys in dit incorrecte stuk media, eerst mede-gebruikers van de site provoceren en uitdagen om vervolgens kei en keihard de bal terug te krijgen. Dat! is pas pijnlijk :)

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 21:02
    • -Baron-

      Posts: 3.091

      Whahahaha.

      Oh trolletje, wat zet je jezelf weer voor schut.

      Als iemand lovend is over Hamilton dan is dat enkel juist (Zie jou belachelijke reacties op Alonso\'s uitspraken van een JAAR!!! oud waarvan JIJ!!! durfde te beweren dat het recent was). Maar zodra Vettel een veer krijgt dan klopt er allemaal niks van....

      Bwahahahahaha!!!!!

      • + 0
      • 1 feb 2012 - 23:27
    • Ow ow ow, wat ben je toch nog een knulletje he? :)

      Google eens op \'Lewis Hamilton \'blown away\' by Fernando Alonso praise\', van wanneer zijn die uitspraken? Na welk seizoen en na welke race knul?

      Triest Vettel-fanboy-tje dat je bent, je voegt nul comma nul toe met je posts, echt nul comma nul, maar wat wil je als je null comma nul inhoud hebt? Dan kunnen we het ook moeilijk van je verwachten, dus lees ik normaal ook over posts heen die beginnen met -Baron-, tijdverspilling.

      • + 0
      • 2 feb 2012 - 15:22
    • -Baron-

      Posts: 3.091

      En zie hier, je probeert nog echt te beweren dat die uitspraken van Alonso recent zijn.

      Jij komt zeker niet op f1fanatic.

      Ga er eens een kijkje nemen, dan zal je zien dat je ongelijk hebt en dat Alonso\'s lovende woorden van het vroom event zijn na seizoen 2010.

      Jammer joh.

      Volgende trol beter.

      • + 0
      • 3 feb 2012 - 01:44
    • -Baron-

      Posts: 3.091

      \"Alonso on Hamilton and Vettel
      Lewis Hamilton, Sebastian Vettel, Fernando Alonso, Abu Dhabi, 2010

      Recent stories about Alonso\'s views on Hamilton and Vettel weren\'t all they seemed

      Rick wondered why a story he saw reported on some other sites did not feature on F1 Fanatic:

      Very surprised that you have not reported Alonso comments this week regarding Vettel and Hamilton’s driving threat/prowess?

      Was looking forward to people’s comments.

      Following Ferrari’s Wrooom media event – the one where Alonso donned his natty new wig – some sites attributed quotes to him in which he allegedly described Hamilton as being “very fast, aggressive and totally focused” and Vettel having “not reached that level yet”.

      However, as Joe Saward pointed out, these quotes were actually over a year old. What’s more, they’d been edited to disguise the fact they were 12 months out of date.

      So remember where you read them, and bear it in mind next time you spot another ‘sensational exclusive’ on the same site.\"

      Awwww, trolly made a boo boo...

      • + 0
      • 3 feb 2012 - 01:52
    • -Baron-

      Posts: 3.091

      Sowieso zal een frequent bezoekje aan f1fanatic je goed doen Mika.

      • + 0
      • 3 feb 2012 - 01:59
  • DRF

    Posts: 1.315

    Niemand, maar dan ook helemaal niemand op deze site heeft door dat de laatste alinea spottend bedoeld is? Op Engelse fora spreken ze er schande van, de arrogantie van deze opmerking. Maar het is dus een \'grap\' van de beste man.

    • + 0
    • 31 jan 2012 - 16:26
    • Misschien omdat tekst geen intonatie heeft, maar hij zegt dit idd natuurlijk op cynische toon, maw...natuurlijk had de RB een \'secret weapon\' in de auto verweven.

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 16:39
  • “We hebben wat technische innovaties die meteen duidelijk zijn zodra je ze ziet.”

    Deze bovenstaande zin zet mijn verlangen en nieuwsgierigheid om \'m te zien in vuur en vlam! Een in het oog springende technische innovatie op het randje vh toelaatbare, heerlijk!
    [Vrees alleen nu al voor de kater die de FIA waarschijnlijk gaat activeren door het illegaal te verklaren, maar laat ik niet te voorbarig zijn]..
    Tomorrow 10 o\' clock!

    • + 0
    • 31 jan 2012 - 16:28
    • Als het binnen de regels valt dan heeft de FIA niet het recht om het illegaal te verklaren. Ze moeten daar wel een bewijs voor hebben dat het niet mag. En McLaren heeft daar ook vast wel rekening mee gehouden. Eerst zien wat het is, op naar morgen!

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 17:23
    • F1McLaren

      Posts: 631

      Jullie weten dat het 12 uur is hé. Ik heb al meerdere mensen hier 10 uur horen roepen, maar er staat 11 uur GMT +1 is 12 uur Nederlandse Tijd.

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 18:29
    • Ik klik de site gewoon al om 10u aan en laat \'m in mn balkje lopen. 12 uur was vorig jaar ook en das wel fijn; lekker in mn pauze! zoooo benieuwd nu!!!

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 21:05
  • JustMyself

    Posts: 17

    Dit soort interviews maken mij alleen maar meer benieuwd naar de nieuwe wagens! Leuke uitspraken allemaal. Hij lijkt wel zeer zeker van zijn stuk.
    Velen denken hier ook dat de Redbull enkel maar snel was door de EBD. Ik hoop zelf dat dit niet zo was/is, wat ga ik genieten als de Redbull nog steeds een van de snelste of zelf de snelste wagen blijkt te zijn.

    • + 0
    • 31 jan 2012 - 17:54
  • McGrath JE BENT LEGENDARIISSCHH!!!! MAN MAN MAN:D

    Mika4ever, Pokerface en DutchF1 KICK YOUR ASSS!!!
    Sorry dat ik nu kinderachtig doe, maar man man man..

    Hij sprak ook opvallende woorden over vorig seizoen. “Sebastian Vettel moet wel een briljante coureur zijn, want eind vorig jaar hadden we de snellere auto en nog wist hij ons af te troeven. We zoeken uit hoe dat mogelijk is. We denken dat het de kwaliteit van de coureur is. Geen trucjes met de wagens, hij was gewoon in staat meer uit het materiaal te halen dan wij.”

    Heerlijke woorden, echt.. Waarom ik dit leuk vind?? puur om die 3 bashers.. anders zou het me niks uit gemaakt hebben..

    Ook gelijk mijn excuses voor dit kinderachtige gedrag, maar als je regelmatig de site bezoekt en de reacties leest.. kan je waars. wel begrijpen waarom, begrijp je het niet.. ook niet erg, dit is ook gewoon best kinderachtig


    Ik geloof dat Mclaren vorig jaar ook al met zo\'n bericht kwam, ik ben benieuwd!

    • + 0
    • 31 jan 2012 - 18:45
    • Ik zou de reactie van DRF nog maar eens lezen hierboven. Als dat waar is zijn die woorden helemaal niet zo leuk voor jou en is McGrath zeker niet legendarisch :)

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 19:39
    • Weet jij uberhaupt wel wie hij is RF? Man man man, wat gedraag jij je kinderachtig, je laat jezelf ERG! kennen en neemt de woorden van iemand die niets te maken heeft met F1 serieus?

      Waarom is dit bericht van sites afgehaald? Omdat er dingen die gezegd zijn misschien wel eens niet kloppen? Omdat het gewoon simpel gezegd niet gezegd is?

      Stel je niet aan als een klein kind en als jij al zo blij bent met dit sprookje, dan is jouw kinderhand wel HEEL! erg snel gevuld RF.

      Jezus wat een reactie ... Grow up en ben eens niet zo verdraaid naief!

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 19:46
    • Zo kun je wel weer zien dat je van 1993 bent, sneu.

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 19:47
    • Je bent al op de hoogte dat het artikel van diverse sites is gehaald is? ... Hahahaha.

      Een kinderhand is erg snel gevuld.

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 19:49
    • F1joris

      Posts: 398

      Mika, wanneer trek je je eens iets aan van kritiek en post je hetgeen je wilt zeggen in 1 post en niet in een aantal achter elkaar. Of is dat wat je bedoelt met mkka4ever: 4 Posts ever?

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 20:19
    • Omdat f1tomorrow niet alle berichten in een keer doorlaat ... Vandaar, en ik me mateloos irriteer aan het provocerende puberale gedrag van rf

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 20:25
    • @Raikkonen-Fan,

      Ritalinnetje vergeten vandaag?

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 22:30
    • Applied Technologies is de afdeling die F1 technologie omzet in alledaagse dingen.

      Deze man speelt dus de hele dag met gebruiksvoorwerpen voor de consument en ziet dus echt niet wat het F1 team doet. Vandaar dat ik als McLaren fan deze uitspraken met een korreltje zout neem.

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 23:27
    • JeePee

      Posts: 395

      Hahaha die Mika! Just made my day!

      Zelfs als iemand van binnenuit iets verteld wat de Mclaren fans niet aanstaat, is het ineens een nono haha. Want als je negatief bent over Lewis dan weet je niks, laat staan meer als Mika en Pietje vanachter hun computer!

      • + 0
      • 1 feb 2012 - 00:18
    • Stri

      Posts: 2.851

      @JeePee

      ik wil je feestje niet verpesten.. Maar Mika heeft in deze wel gelijk. De woorden die gepubliceerd zijn blijken helemaal niet zo gezegd te zijn. Het bericht is nu ook van de grote nieuwssites verwijderd en er is een persbericht de deur uit gegaan dat de quote niet klopte.

      Daarnaast... Als je zoiets leest, dan ga je dit toch niet voor waar aannemen? Sorry hoor, maar het allereerste dat ik dacht was \"Auw! Dat is nog eens een steek naar het RB kamp met dit sarcasme!\". Geen seconde ben ik ervan uitgegaan dat dit zo bedoeld was. De dingen die dan overblijven zijn sarcasme of onwaarheid.

      • + 0
      • 1 feb 2012 - 09:33
    • Stri

      Posts: 2.851

      AI! Hier moet ik mezelf toch corrigeren.

      Wat het sarcasme betreft, daar was ik abuis. Ik lees nu een printscreen van het originele artikel. Ik citeer:

      \"He must be a brilliant driver. By the end of the season we had the best car, and he was still whipping us. We\'re trying to figure out exactly what he\'s doing that is so good. How does he pull out that fast qualifying lap every time? We think it\'s driver skill. There\'s no trickery on the cars, he just gets more out of it than we do.\"

      Na het lezen van de originele Engelse quote kan ik sarcasme wegstrepen. Het is echter toch wel duidelijk dat de beste man dit niet zo gezegd kan hebben. Dan zou hij zijn eigen coureurs min of meer afzeiken...

      En jezus, de vertalingen op deze website laten wel te wensen over. Deze is google translate niveau hoor. Het Engelse brilliant staat niet gelijk aan briljant... Misschien eens een vertaler aannemen? Maar goed, uiteindelijk is het mijn fout dat ik afga op de vertaling hier en niet zoek naar het origineel. Mijn excuses

      • + 0
      • 1 feb 2012 - 09:51
    • R-F
      Wat ben je wederom zielig en wanneer ga je eens wat doen aan je begrijpend lezen?
      McGrath zegt veel maar weet helemaal niet hoe goed/slecht de RBR is, en van Webber weten we allemaal dat hij geen toprijder is dus is het appels met peren vergelijken. Vettel is een uitstekende coureur maar de RBR is vele malen beter. Alonso had in de RBR nog betere prestaties neergezet omdat hij gewoon een betere/completere coureur is.
      Je bent gewoon in en in triest.

      • + 0
      • 1 feb 2012 - 10:15
    • JeePee
      Hoezo weet ik het beter? Bij jou op het werk weet de poetsvrouw ook niet wat het management allemaal doet. Zelfde met deze man bij McLaren. Hij werkt niet op de F1 afdeling.

      Nu de auto onthult is blijkt zijn verhaal niet geheel te kloppen, wat ik al verwacht had (korreltje zout)

      • + 0
      • 1 feb 2012 - 12:59
  • Dennoow

    Posts: 962

    Dat zal wel weer ja.. Altijd hetzelfde met de FIA en McLaren. Hopelijk werkt deze wagen wat beter dan die van vorig jaar. Die was ook innovatief, maar niet erg snel. Ze hebben het goed opgelost, maar begonnen met een achterstand op RBR. Ik denk dat zij wederom het sterkste zullen starten. De rest is op achtervolgen aangewezen. Ik wou dat het al begonnen was! Zin in :)

    • + 0
    • 31 jan 2012 - 19:19
  • Ik lees op diverse sites dat de woorden over Vettel compleet incorrect zijn en artikelen zijn zelfs van sites verwijderd. Compleet uit zijn verband gerukt als er al een waarheid zit in deze woorden.

    • + 0
    • 31 jan 2012 - 19:39
    • -Baron-

      Posts: 3.091

      En de meldingen dat Alonso\'s lovende woorden over Hamilton en kritsiche noot jegens Vettel laatst al meer dan een jaar oud waren, daar lees je overheen....

      Apart.

      LOL.

      • + 0
      • 1 feb 2012 - 23:36
  • rafael

    Posts: 2.555

    Morgen verwacht ik 293 post van hele Nederland!!!!!!!!!!!!!!!!

    • + 0
    • 31 jan 2012 - 22:25
    • pokerface

      Posts: 584

      Ik heb even een vraag, hoe kom je bij dat aantal? Bedoel je daarmee dat er zoveel leden op dit forum zijn? Ik begrijp de meeste van je comments wel. Maar deze begrijp ik echt niet...

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 22:59
    • Wel 16 uitroeptekens kunnen neerzetten maar ff fatsoenlijk nederlands blijft moeilijk.

      • + 0
      • 31 jan 2012 - 23:29
    • Supa

      Posts: 2.444

      Laat die jongen met rust!

      • + 0
      • 1 feb 2012 - 08:55
  • pokerface

    Posts: 584

    Een opvallende uitspraak in de laatste alinea. Zeker als je er vanuit moet gaan dat zowel Webber als Vettel dus gewoon 3x zo goed zijn als Hamilton en Button. *kijkt nog eens naar de uitslag van de Braziliaanse GP*. Ik denk daarom ook dat het niet de letterlijke woorden van deze McGrath zijn.

    • + 0
    • 31 jan 2012 - 22:57
  • smvs

    Posts: 408

    Dit bericht is van alle grote sites nu verdwenen.. Opvallend!

    • + 0
    • 1 feb 2012 - 02:11
  • Martijntje

    Posts: 2

    Ik zit hier altijd die reacties te lezen maar jullie hebben er niet zoveel verstand van!! Vettel kan alleen vooraan snel rondjes rijden, ja dat kan hij! Maar als het op echt racen aan komt, en daar gaat de F1 tenslotte over, dan komt hij nog niet eens in de buurt van de rest! Dus diegene die Vettel de beste vinden, vergeet dat maar snel!

    • + 0
    • 1 feb 2012 - 09:54
    • Met deze post laat je inderdaad zien dat jij er wel verstand van hebt.....LOL

      • + 0
      • 1 feb 2012 - 10:59
  • De site van McLaren ligt plat. Overbelast, Hier kun je kijken als alternatief!:

    www.facebook.com/v(...)app_231660510251116

    • + 0
    • 1 feb 2012 - 11:33

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AUGrand Prix van Australië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

WK standen 2024

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Het is terecht dat Sargeant zijn auto moet afstaan aan Albon

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
29 - 2 maa
Bahrein
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië
22 - 24 maa
Australië
5 - 7 apr
Japan
19 - 21 apr
China
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika
17 - 19 mei
Italië
24 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Spanje
28 - 30 jun
Oostenrijk
5 - 7 jul
Groot Brittannië
19 - 21 jul
Hongarije
26 - 28 jul
België
23 - 25 aug
Nederland
30 - 1 sep
Italië
13 - 15 sep
Azerbeidzjan
20 - 22 sep
Singapore
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Brazilië
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika
29 - 1 dec
Qatar
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix & Circuit
29 - 2 maa
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
22 - 24 maa
Australië Albert Park
5 - 7 apr
19 - 21 apr
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
17 - 19 mei
24 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
5 - 7 jul
Groot Brittannië Silverstone
19 - 21 jul
Hongarije Hungaroring
26 - 28 jul
23 - 25 aug
Nederland Circuit Zandvoort
30 - 1 sep
Italië Monza
13 - 15 sep
Azerbeidzjan Baku City Circuit
20 - 22 sep
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Brazilië Interlagos
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika Las Vegas Street Circuit
29 - 1 dec
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Land Duitsland
  • Geb. datum 3 jul 1987 (36)
  • Geb. plaats Heppenheim, Duitsland
  • Gewicht 62 kg
  • Lengte 1,75 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar