Ferrari het team met het grootste budget in de Formule 1

  • Gepubliceerd op 29 apr 2011 09:30
  • comments 52
  • Door: Rob Veenstra
Het team van Ferrari presteert dit jaar op de baan nog niet echt indrukwekkend, in een ander lijstje gaat de Scuderia wel aan kop. Business Book GP publiceerde een rangorde van de teams op basis van budget, en de Italiaanse renstal blijkt de grootste begroting te hanteren.

Ferrari beschikt in 2011 over een budget van 199 miljoen euro. Hispania Racing is niet geheel verwonderlijk de hekkensluiter met 34 miljoen euro. De teams slagen wel in de opzet om steeds minder uit te geven. In 2009 bedroeg de gemiddelde begroting nog 209 miljoen euro. Vorig jaar was dat al 119 miljoen euro en in 2011 is dat 113 miljoen euro. Team Lotus is een van de teams die wel meer geld ter beschikking hebben ten opzichte van twaalf maanden geleden, net als Virgin Racing, Sauber en Red Bull Racing. Ferrari, McLaren, Mercedes en Renault spenderen juist minder en hun begrotingen zijn voor meer dan vijftig procent opgebouwd uit sponsorgeld.

Reacties (52)

Login om te reageren
  • Ugh

    Posts: 333

    Wat alles alleen maar pijnlijker maakt....

    • + 0
    • 29 apr 2011 - 09:40
    • dat wilde ik nou ook net zeggen

      • + 0
      • 29 apr 2011 - 09:43
    • Werner

      Posts: 1.650

      Toyota is het grootste en beste bewijs dat geld alleen niet zaligmakend is.
      Bovendien heeft Ferrari ook veel meer kosten; ze ontwikkelen nl. zèlf alles en dat is nu eenmaal duurder dan gaan shoppen her en der...

      • + 0
      • 29 apr 2011 - 10:14
    • Werner, ik denk niet dat je dat zo kan en mag stellen. Het enige wat Ferrari \'meer\' zou maken zijn de motoren neem ik aan dat je daar op doelt? Dat zelfde geldt voor Renault / Mercedes, en de kosten voor ontwikkeling / productie van de motoren van Ferrari worden volgens mij voor een erg groot gedeelte gedekt door de verkoop van de motoren aan TR en Sauber. Ik denk niet dat de motoren voor minder dan 20M (/seizoen) over de toonbank gaan, waarmee dus 40M, ofwel 20% van het budget van Ferrari enkel verkregen wordt (simpel gezegd) door de verkoop van motoren, even de kosten voor grondstoffen / productie ect buiten beschouwing gelaten, kosten ontwikkeling (duurste) heeft Ferrari sowieso.

      • + 0
      • 29 apr 2011 - 10:34
    • Ben eens gaan google-en en kwam op wiki.

      Costs vary greatly from team to team. Honda, Toyota, McLaren-Mercedes, and Ferrari are estimated to have spent approximately $200 million on engines in 2006, Renault spent approximately $125 million and Cosworth\'s 2006 V8 was developed for $15 million.[82]

      En er stond een schema met geschatte % vd totale kosten. 50%

      • + 0
      • 29 apr 2011 - 19:23
    • Maar je kunt 2006 niet vergelijken met 2011 :S ... Dat is een verschil tussen dag en nacht.

      • + 0
      • 30 apr 2011 - 01:01
    • De huidige budgetten voor ontwikkeling van de motoren worden geschat op 40 a 50 miljoen.

      Wat een gelul trouwens om dat gemiddelde budget te vergelijken van 2009 en 2010/2011. Als je er 3 teams met een budget van bijna niks bij zet dan heb je wel ineens een verlaging ja.

      • + 0
      • 30 apr 2011 - 12:14
  • Ze hebben geld, middelen, goede rijders, maar de resultaten laten nog een beetje op zich wachten. Kom op, Italiaantjes!

    • + 0
    • 29 apr 2011 - 10:00
  • maar nu weet ik nog niet of Mclaren voor Redbull staat, en waar Renault tenopzichte van Mercedes staat.. en waar Williams staat

    • + 0
    • 29 apr 2011 - 10:01
    • @ redactie
      is er geen lijst waar je een totaal overzicht heb, van wat elke team uitgeeft?

      • + 0
      • 29 apr 2011 - 10:25
  • Werner

    Posts: 1.650

    Vraag me ook eigenlijk af hoe dat allemaal wordt berekend enz...
    Er zullen toch wel diverse constructies bestaan om het een en het ander te verdoezelen, niet ?
    Hoe kan ik nu weten over welk budget mijn tegenstander beschikt ?
    Fabrikanten als Mercedes, Ferrari enz... kunnen toch kosten doorschuiven naar andere afdelingen ? Zou graag eens weten waarop ze zich baseren.
    Zo zijn er cijfers over het vermogen van het Belgisch vorstenhuis. Volgens de ene schromelijk onderschat; volgens de andere maar een peulschil van de realiteit...

    • + 0
    • 29 apr 2011 - 10:17
  • DRF

    Posts: 1.315

    Ik irriteer me aan dit soort berichten. Er wordt hier geschreven alsof het feiten zijn en iedereen in de reacties behandeld het bericht als een feit. Onjuist. Dit zijn schattingen die je elk jaar ziet door elk blaadje. Niemand weet wat het werkelijke budget is. Maar ik denk dat iedereen voor zichzelf wel weet waar welk team ongeveer staat qua budget. Geen feiten mensen.

    • + 0
    • 29 apr 2011 - 10:19
    • Sparrow

      Posts: 3.592

      Zie ook RBR, die heeft de ene bv. na de andere en zo kan men nooit een goed beeld krijgen wat RBR uitgeeft. Was het niet RBR die nog in opspraak kwam omdat ze zich niet hielden aan de afgesproken richtlijnen qua uitgeven?
      Nee, dit zegt mij niks en de reacties die dit gaan betrekken op de huidige prestaties op de baan zijn dan ook wel erg makkelijk en niet echt doordacht...

      • + 0
      • 29 apr 2011 - 15:34
  • felix50

    Posts: 5.792

    Rb en mclaren zullen niet veel minder uitgeven .Waarom word er geen lijst uitgegeven op deze site.Ik weet wel dat ferrari nu eenmaal niet het populairste team is van de redactie maar om altijd ferrari te fucken vind ik wel overdreven.2 mnd geleden stond mclaren er slecht voor als je nu dan ferrari ook 2mnd de tijd geeft om te kijken of zij zich herstellen voordat ze constant door de slijk getrokken worden zo wel net zo eerlijk zijn .

    • + 0
    • 29 apr 2011 - 10:28
    • Ik snap je stelling niet wat betreft de redactie en populairste team? Eigenlijk begrijp ik de hele reactie niet. Er wordt toch geen team door het slijk gehaald o.i.d.? Ik denk dat de meesten hier Ferrari juist een warm hart toedragen, gevolgd door de overige teams. Leuk voor de volledigheid zou zijn wanneer deze topic zou zijn verrijkt met een compleet lijstje met alle deelnemers.

      • + 0
      • 29 apr 2011 - 10:44
    • Heeft niets te maken met het feit dat F1Today een hekel zou hebben aan Ferrari, iets wat ik overigens helemaal niet terug zie. Maar als je meerdere F1 sites in de gaten zou houden dat zou je zien dat er meerdere sites zijn die hetzelfde te melden hebben, google overigens maar eens op \'Achtergrond: Teambudgets 2010\', Ferrari heeft nu eenmaal het grootste budget. Nu kunnen analisten er een paar M naast zitten, maar geen 100en M euro\'s.

      • + 0
      • 29 apr 2011 - 10:44
    • Het oorspronkelijke bericht komt uit een spaanse krant. Daar staan de budgetten ook niet allemaal in.

      Ferrari heeft al sinds het vertrek van Toyota (veruit) het grootste budget in de F1. Dus hoe dat nu ineens het \"door het slijk\" halen van Ferrari is is me een raadsel.

      De budgetten geschat door Formula Money voor 2010 waren:
      Ferrari 281
      Mercedes 187
      McLaren 148
      Renault 145
      Red Bull Racing 145
      Williams 92
      Toro Rosso 88
      Force India 84
      Lotus 56
      Sauber 49
      Virgin 39
      HRT 35

      • + 0
      • 30 apr 2011 - 13:16
  • Precies, alsof er op elke afdeling een FIA mannetje loopt die controleert of een onderdeel tbv. de F1 word ontwikkeld en vervolgens materiaal, apparatuur, afschrijving, manuren en uurloon noteert.
    Op z\'n best is dit bericht een hele ruwe richtlijn.

    • + 0
    • 29 apr 2011 - 10:29
  • De dagen dat Toyota 400 miljoen + uitgaf zijn gelukkig voorbij, dat is ook niet houdbaar om zo jaar in, jaar uit door te gaan.

    • + 0
    • 29 apr 2011 - 10:47
  • renzo

    Posts: 932

    Wat ik nu eigenlijk een beetje mis is de input van de \"grote ontwikkelaar\" Alonso.
    Ik kan me 2008 nog herinneren dat zo\'n beetje iedere Alonso-fan schreeuwde dat de ontwikkelcpaciteit van hun idool ervoor gezorgd had dat Renault dat jaar zoveel progressie boekte. Nu zit Alonso al ruim een jaar bij Ferrari, maar ik merk niet veel, gezien de prestaties, van die ontwikkel-capaciteit. Mischien hebben de Alonso-fans hier een antwoord op........

    • + 0
    • 29 apr 2011 - 10:51
    • Alonso heeft zelf letterlijk geclaimed dat hij 0,6 seconden toevoegt aan het team/auto waar hij voor/mee rijdt. Dat zou betekenen dat Ferrari zonder hem dus had gestreden met Force India, Torro Rosso en dat Williams het hen moeilijk had kunnen maken en dus achter Sauber had gelegen qua snelheid.....

      • + 0
      • 29 apr 2011 - 11:14
    • Hahahaha daar hebben we onze ijlende Piquet-fan weer! NASCARupdate.nl loopt zeker voor geen meter? Ben je niet trots op battieboi Nelsinho, hij is pas geleden toch een keer tweede geworden in de Truck-klasse? Heeft hij toch grootheden als Scott Speed achter zich gelaten hoor! Dus vanwaar de rancune.

      • + 0
      • 30 apr 2011 - 02:58
  • Juan1958

    Posts: 103

    Renzo 10.51,

    Alonso was vorig jaar tot op de laatste wedstrijd in de race om het kampioenschap, als je de feiten hier volgt dan heeft Ferrari een windtunnel probleem die ervoor zorgt dat de theoretische feiten, niet met de werkelijkheid overeenkomen. Alonso is inderdaad een van de betere, zoniet de beste met een technisch feedback naar de ingenieurs toe. Dat geeft zelfs zijn grootste vijand toe, dus niet zeuren aub.

    En weer een roeptoeter die maar weer eens wat geruchten de wereld in gooit zonder met bewijzen te komen. Waar zijn deze cijfers op gebaseerd, hoe kun je het budget van een team met eigen motoren ontwikkelingsprogrammas, en eigen windtunnel, eigen chasis productie, eigen Kers ontwikkeling, etc etc, hoe kun je dat vergelijken met een team dat niet zelf doet, en alles moet inhuren. Als je met cijfers komt baseer dat dan ook ergens op, en roep niet zomaar wat.

    • + 0
    • 29 apr 2011 - 11:09
    • 1e zin 2e regel. Dus als het op internet staat, dan is het een feit? Uberhaupt als Domenicale/Montezemelo of wie dan ook in de F1 iets zegt, is het dan waarheid?

      Dus wat zijn feiten???

      • + 0
      • 29 apr 2011 - 19:40
    • x-tech

      Posts: 178

      Alonso is niet zo\'n ontwikkeltalent met feedback.
      Massa deed en doet de feedback en afstelling.
      toen Massa zijn ongeluk kreeg had Ferrari een groot probleem
      pas toen Massa weer beter was begon Ferrari weer met afstellen en kon Alonso de rest van het seizoen beter rijden.

      • + 0
      • 30 apr 2011 - 10:56
    • Nou X-tech, heb jij toch wel andere seizoenen als ik gezien? Massa ging halverwege 2009 eruit, Raikkonen haalde nog een zege en was één van de beste coureurs van de tweede helft. Massa kwam terug en op een zege in Bahrein na, kon Ferrari niet een keer overtuigen tot veel later op het seizoen. Het is maar hoe je het bekijkt natuurlijk.

      • + 0
      • 1 mei 2011 - 15:23
    • x-tech

      Posts: 178

      Toch echt het zelfde als jij :-),en wat ik schreef klopt echt precies.
      de staf was niet blij omdat ze Massa\'s data misten.
      overigens, A kan wél knetterhard rijden als de auto goed neergezet word.

      • + 0
      • 1 mei 2011 - 17:19
    • Dus het was de schuld van Piquet dat Alonso in 2008 geen kampioen werd?

      Hamilton is waarschijnlijk ook heel goed in het afstellen van de auto. Daardoor kon Alonso er in die McLaren nog wat van bakken.

      Wie had dat gedacht zeg! Dat Alonso afhankelijk van een rookie was ...

      Pfft Zelden zulke kolder gelezen. En je leest wat hier

      • + 0
      • 1 mei 2011 - 21:03
  • tuinworm

    Posts: 146

    Heb Ik niet ergens gehoord dat Ferrari ten tijde van Schumacher het grootste budget had en dat dat de reden is van zijn 7 tittels?Schumi zou daardoor zijn tittels cado gekregen hebben,door die testen die door verschillende rijders werden gedaan voor hem terwijl hij in zijn luie zetel zou zitten volgens velen.Nu lees Ik hier dat Ferrari het grootste budget heeft van de F1,nochtans rijd Schumi bij mijn weten bij Mercedes.Ferrari zou dus moeten wereldkampioen worden dit jaar met zo\'n budget.Eens zien of het lukt.

    • + 0
    • 29 apr 2011 - 11:10
    • Dat grootste budget (toendertijd zo\'n beetje het dubbele van McLaren en Renault) heeft toch echt wel geholpen. Maar goed de steun van de FIA en FOM natuurlijk ook. Dan nog Rory Byrne voor het ontwerp, Ross Brawn voor de strategie en Jean Todt om een goed geleid team op te zetten.

      Maar ik neem aan dat jij het allemaal heel anders ziet. Schumacher pakte in de avonduren zeker zijn, lijmkit, schroevendraaier en soldeerbout om eigenhandig die auto in elkaar te zetten.

      Ferrari heeft trouwens dan wel het grootste budget, maar die ontwikkelen ook een motor. Mercedes ook.

      Red Bull heeft het grootste aan de auto zelf te besteden budget. Die worden er dan ook inderdaad wel kampioen mee.

      • + 0
      • 30 apr 2011 - 19:00
    • Je kan niet ontkennen dat Schumacher wel een werkpaard was om te helpen in die auto. Natuurlijk is dat in deze tijden onmogelijk, maar Schumacher was wel iemand die constant rondjes aan het draaien was, aan het testen was en aan het zorgen was dat elk detail van de auto beter werd. Gene zei ooit dat Schumacher de enige rijder was die ipv de testrijder ging testen, eerder dan dat hij een test aan de testrijder gaf. Dat zijn dingen die je niet mag onderschatten. In hoeverre de Schumacher van nu nog aan deze dingen voldoet, weten we natuurlijk niet.

      • + 0
      • 1 mei 2011 - 15:26
    • Hij kan zeker niet meer testen dan de andere inderdaad. Als hij dan inderdaad ook nog echt een probleem in de simulator heeft dan wordt het wel heel beperkt.

      • + 0
      • 1 mei 2011 - 21:04
  • Schumacher heeft Ferrari gemaakt en nu Schumacher weg is , is het minder. Het is Mercedes GP en Redbull en in mindere maten Ferrari die de toekomstige wereldtitels winnen.

    • + 0
    • 29 apr 2011 - 11:22
    • Het ging al minder toen Schumacher nog bij ferrari zat.

      • + 0
      • 29 apr 2011 - 14:41
    • Sparrow

      Posts: 3.592

      2005....

      • + 0
      • 29 apr 2011 - 15:36
    • @sparrow

      2004 reed schumacher met zijn ferrari het hele veld zoek, en toen hebben de italianen het te hoog in hun bol gekregen.
      ze begonnen 2005 met een aangepaste auto uit 2004.
      ze dachten er veel te makkelijk over, maar in 2005 hebben ze een mentale tik gekregen, en dat heeft er wel voor gezorgt dat ze in 2006 weer een topauto bouwde.
      ik ben het wel eens met charlie sinds brown, schumi en totd weg zijn vind ik ferrari ook minder!

      • + 0
      • 29 apr 2011 - 16:19
    • Men vergeet 2006, Schumacher werd bijna wereldkampioen dat jaar! Wat erg dat men dat vergeet...

      • + 0
      • 29 apr 2011 - 19:54
    • Bijna is niets, Alonso werd kampioen...

      • + 0
      • 29 apr 2011 - 21:42
    • Wat ik nog het ergste vind is dat men vergeet op welke stuitende manier de FIA ingreep om Schumacher nog die kans op het WK te geven.

      • + 0
      • 30 apr 2011 - 13:09
  • James

    Posts: 1.653

    Jongens, rijders ontwikkelen geen auto\'s hoor... Schumacher niet, Alonso niet. Rijders geven enkel feedback en kunnen enkel hopen dat hun ingenieurs ingenieus genoeg zijn.

    • + 0
    • 29 apr 2011 - 13:59
    • Ben ik het helemaal mee eens, alleen die feedback is zeer belangrijk. Het moet een goede samenwerking zijn en het is wel handig als de rijder ook veel kennis heeft \"engineers\" vak.

      • + 0
      • 29 apr 2011 - 19:48
  • Giovanny

    Posts: 106

    Ik zit te wachten op de budget cap, dan wordt het racen weer eens spannend. Je bent dan als team ook op scherp gesteld met de gedachte dat het neer komt op of presteren of vertrekken uit de F1. De organisatie van Ferrari is niet goed op dit moment, ik kan het niet begrijpen dat ze nu pas in de gaten hebben dat de data uit windtunnel significant afwijkt ten opzichte van de werkelijkheid en ze na pak een beet twee maanden nog niks aan hebben gedaan.

    • + 0
    • 29 apr 2011 - 18:35
  • En presteert ook nog ondermaats.

    • + 0
    • 29 apr 2011 - 19:53
  • Mirani

    Posts: 3.058

    Nutteloze informatie. Een schatting van een schatting van wat realistisch is om uit te geven. Wie weet geven de teams meer uit dan de begroting of juist minder. Daarnaast tellen er zoveel andere dingen mee, zoals levensstandaard van land van vestiging, financieele compensatie voor buitenlands personeel, upgrades van faciliteiten, jonge coureurs of ervaren coureurs (de kans is groot dat een debutant vaker crasht dan een ervaren coureur), etc.

    • + 0
    • 29 apr 2011 - 20:09
  • geld maakt toch niet gelukkig blijkt nu, en in dit geval helpt t ook nog niet eens. hoop dat ze t toch nog boven krijgen (het \"lek\") zou toch wel leuker zijn voor het kampioenschap, t ziet er zoals het nu gaat niet erg spannend. de races waren tot nog toe wel leuk, vooral de laatste

    • + 0
    • 29 apr 2011 - 23:38
  • felix50

    Posts: 5.792

    Hier in het artikel word gesproken over !99 milj.Nu komt Patrick met het budget van 299 milj..Het is niet zo gek natuurlijk dat ferrari en mercedes een van de grootste budgetten heeft omdat die nu eenmaal alles zelf ontwikkelen.Mclaren b.v. heeft een kleine 50 milj minder maar hoeft geen motoren te ontwikkelen en vele anmdere zaken niet.Als je dat tegenover elkaar wegstreept heeft mclaren wel degelijk een groot budget.Nu zal ik welweer veel mclaren fans over mij heeen krijgen maar dat verwacht altijd wel .Vergeet ook niet dat mercedes net weer op eigen voeten staat en nog steeds aan het uitbreiden is.De motot fabriekanten die zelf ook racens met met hun eigen ontwikkelde wagens zzullen altijd duurder uit zijn als degene die alleen maar kopen.Maar om daar dan die teams die zelf alles ontwikkelen de grond in te stampen omdat hun budget hoger is dan de andere is een beetje te gemakkelijk

    • + 0
    • 30 apr 2011 - 13:40
    • Dat budget van 289 miljoen was de schatting uit 2010. Van een ander bedrijf dus ook.

      Ik heb altijd gezegd (hierboven volgens mij ook zelfs nog ergens) dat Ferrari inderdaad een hoop geld spendeert aan de motor. Mercedes en Renault ook trouwens.

      Ten tijde van die Red Bull overschreidingen was daar ook al zo\'n discussie over. Niemand geloofde me toen dat ze zoveel geld uitgeven aan de motoren, maar als je dat niet gelooft waarom deze schattingen van de totaalbudgetten dan wel?

      • + 0
      • 30 apr 2011 - 19:04
  • felix50

    Posts: 5.792

    Ik raakte weer eens iets aan waardoor ik mijn post niet kon controleren en te snel opstuurde .sorry bij deze.

    • + 0
    • 30 apr 2011 - 13:43
  • felix50

    Posts: 5.792

    patrickl; Daarin geloof ik jou echt wel Pat want jij bent over het algemeen zeer goed op de hoogte van de cijfertjes e.d.

    • + 0
    • 1 mei 2011 - 11:28
    • Het zijn alleen mijn cijfertjes niet :)

      • + 0
      • 1 mei 2011 - 21:06

CN Grand Prix van China

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

CNGrand Prix van China

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

WK standen 2024

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Welk F1-commentaar gebruik jij tijdens een Grand Prix?

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
29 - 2 maa
Bahrein
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië
22 - 24 maa
Australië
5 - 7 apr
Japan
19 - 21 apr
China
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika
17 - 19 mei
Italië
24 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Spanje
28 - 30 jun
Oostenrijk
5 - 7 jul
Groot Brittannië
19 - 21 jul
Hongarije
26 - 28 jul
België
23 - 25 aug
Nederland
30 - 1 sep
Italië
13 - 15 sep
Azerbeidzjan
20 - 22 sep
Singapore
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Brazilië
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika
29 - 1 dec
Qatar
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix & Circuit
29 - 2 maa
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
22 - 24 maa
Australië Albert Park
5 - 7 apr
19 - 21 apr
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
17 - 19 mei
24 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
5 - 7 jul
Groot Brittannië Silverstone
19 - 21 jul
Hongarije Hungaroring
26 - 28 jul
23 - 25 aug
Nederland Circuit Zandvoort
30 - 1 sep
Italië Monza
13 - 15 sep
Azerbeidzjan Baku City Circuit
20 - 22 sep
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Brazilië Interlagos
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika Las Vegas Street Circuit
29 - 1 dec
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar
'Viaplay behoudt de uitzendrechten van de Formule 1 in Nederland' ×