Pirelli acht één-stop strategie mogelijk in China

  • Gepubliceerd op 15 apr 2011 14:29
  • comments 17
  • Door: Rob Veenstra
Bandenleverancier Pirelli houdt rekening met enkele één-stoppers tijdens de Chinese Grand Prix in Sjanghai. De harde en de zachte band hielden het in de vrije trainingen goed vol, waardoor een aaneenschakeling aan pitstops zoals in Maleisië niet opnieuw nodig lijkt.

“Van wat we gezien hebben is de slijtage hier veel minder dan in Sepang”, redeneert Pirelli-motorsportbaas Paul Hembery tegenover Autosport. “De harde band was op de vrijdag tot twintig ronden in staat en de zachte band tot dertien ronden. Dat suggereert dat men later dit weekend kan gaan denken aan een één-stop strategie, een agressieve één-stopper.”

“Ze moeten de zachte band gebruiken en het hangt dan af van hoelang ze die mee kunnen laten gaan. Sergio Perez zal me wel weer in de problemen bij Bernie Ecclestone brengen door maar één stop of zoiets geks te doen. Twee stops zal waarschijnlijk de meest gehanteerde tactiek zijn. De goede teams kunnen het zich misschien veroorloven om drie stops te maken.”

Reacties (17)

Login om te reageren
  • Jammer. Vind het juist leuker dat er meerdere stops zijn.

    • + 0
    • 15 apr 2011 - 14:30
  • guidoF1

    Posts: 898

    perez problemen met bernie? kom op zeg, hij toont juist lef door 1 keer te stoppen. als bernie dat al niet wilt dan is het echt een sukkel die de grip verloren heeft..

    • + 0
    • 15 apr 2011 - 14:37
    • Lezen blijft moeilijk....

      • + 0
      • 15 apr 2011 - 14:41
    • F1-2009

      Posts: 562

      Perez heeft idd geen problemen met Ecclestone, maar Pirelli in dat geval. Die banden zouden het namelijk niet zo goed uit moeten kunnen houden, een beetje zoals in Maleisië dus. Toch denk ik dat het langzaamaan duidelijk wordt dat ook de banden niet de juiste manier is. In Canada vorig jaar was het een verrassingselement, nu is het voor iedereen hetzelfde.

      • + 0
      • 15 apr 2011 - 16:09
    • Pirelli moet weer zo nodig net doen alsof ze met het mes op de keel gedwongen worden om beroerde banden te leveren.

      • + 0
      • 15 apr 2011 - 17:47
    • @patrickl
      pirelli maakt gewoon een grapje daarzo.
      Dat sommige het niet kunnen lezen en dat anderen de humor ervan niet begrijpen is wat anders.

      • + 0
      • 15 apr 2011 - 22:33
    • felix50

      Posts: 5.792

      Ik zou het niet anders kunnen formuleren.Je hebt gelijk.

      • + 0
      • 16 apr 2011 - 16:38
  • Meer pitstops geven over het algemeen meer spanning. Ik hoop toch op een iets meer spannende race, maar wat ik vooral belangrijk vindt is dat gevechten zoals tussen Hamilton & Alonso nu gewoon eens NIET bestraft worden.
    Dit soort actie willen we gewoon zien.

    Ik zie de Saubers ook wel weer een goede race rijden en wellicht pakt Perez 1 of 2 puntjes als het meezit. Gun het die jongen wel na Melbourne.

    • + 0
    • 15 apr 2011 - 14:52
  • jderp

    Posts: 445

    Ik zou het erg gaaf vinden als Perez nog een keer een race met één stop kan uitrijden en mee kan strijden in de top 8.

    • + 0
    • 15 apr 2011 - 15:14
  • felix50

    Posts: 5.792

    Ik zie toch liever meer stops door het tanken omdat je dan veel aanvallender kunt rijden.Jammer genoeg is dat niet meer.

    • + 0
    • 15 apr 2011 - 15:15
    • Bij het tanken gaat men net minder aanvallend rijden omdat ze gewoon kunnen wachten tot aan de stops om er voorbij te gaan. Ze weten dan al vanaf ronde 1 of ze moeten inhalen of niet.

      • + 0
      • 15 apr 2011 - 15:32
    • Ze kunnen nu net zo goed wachten op de pitstops.

      Alleen kunnen ze zich nu niet permitteren om echt te racen op de banden want dan slijten ze te snel en dan kom je aan het eind 3 ronden te kort.

      • + 0
      • 15 apr 2011 - 17:48
    • Dat is toch net niet zo? Een nieuwe band van Pirelli is een hoop sneller dan een oude. Ze moeten dus eerst stoppen en dan moet alles goed verlopen. Vroeger, als iemand een ronde of 2 langer door kon, hoefde die gewoon maar te wachten. Door de fuelload zou hij er toch voorbij gaan. Dat is nu geen zekerheid meer. Getuige is ook het aantal inhaalacties afgelopen seizoen en 93 ivm alle jaren dat er getankt werd.

      • + 0
      • 15 apr 2011 - 18:07
  • rafael

    Posts: 2.555

    goed nieuws voor Jenson Button

    • + 0
    • 15 apr 2011 - 15:39
  • Kootje

    Posts: 587

    Ben benieuwd of er inderdaad 1 stoppers zullen zijn.
    Vond de 63 stops in Maleisié iig veel te veel.
    Dus als we nu weer zoals in Australié 2 en 3 stoppers krijgen ,ben ik tevreden.

    • + 0
    • 15 apr 2011 - 16:17
    • Ik vraag me af, hoe het zou zijn als er nóg meer stops zouden gemaakt worden.
      Maar in dit geval niet doordat de banden meer slijten, maar dat de teams gewoon meer bandensets krijgen.

      • + 0
      • 15 apr 2011 - 22:36
  • felix50

    Posts: 5.792

    Runningupthathill;Bij het tanken gaat men net minder aanvallend rijden? Ik weet niet waar jij hebt gezeten in die tijd , als je je slecht geQ hebt dan is er een mogelijk dat je of heel zwaar weggaat of een stuk lichter zodat je een stuk sneller weg bent en een voorsprong kan nemen op de normale wagens (met de normale strategie en dus genoeg benzine aan boord),dus aanvallend rijden . Daar had je een keuze in die je nu niet hebt.

    • + 0
    • 16 apr 2011 - 16:46

CN Grand Prix van China

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

CNGrand Prix van China

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

WK standen 2024

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Welk F1-commentaar gebruik jij tijdens een Grand Prix?

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
29 - 2 maa
Bahrein
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië
22 - 24 maa
Australië
5 - 7 apr
Japan
19 - 21 apr
China
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika
17 - 19 mei
Italië
24 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Spanje
28 - 30 jun
Oostenrijk
5 - 7 jul
Groot Brittannië
19 - 21 jul
Hongarije
26 - 28 jul
België
23 - 25 aug
Nederland
30 - 1 sep
Italië
13 - 15 sep
Azerbeidzjan
20 - 22 sep
Singapore
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Brazilië
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika
29 - 1 dec
Qatar
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix & Circuit
29 - 2 maa
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
22 - 24 maa
Australië Albert Park
5 - 7 apr
19 - 21 apr
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
17 - 19 mei
24 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
5 - 7 jul
Groot Brittannië Silverstone
19 - 21 jul
Hongarije Hungaroring
26 - 28 jul
23 - 25 aug
Nederland Circuit Zandvoort
30 - 1 sep
Italië Monza
13 - 15 sep
Azerbeidzjan Baku City Circuit
20 - 22 sep
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Brazilië Interlagos
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika Las Vegas Street Circuit
29 - 1 dec
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Red Bull Racing
  • Punten 1.383
  • Podiums 35
  • Grand Prix 188
  • Land MX
  • Geb. datum 26 jan 1990 (34)
  • Geb. plaats Guadalajara, MX
  • Gewicht 64 kg
  • Lengte 1,73 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

  • Team naam Pirelli
  • Basis - Italië
Bekijk volledig profiel
show sidebar
'Viaplay behoudt de uitzendrechten van de Formule 1 in Nederland' ×