Exclusief: Pirelli-insider: "Banden zijn gevaarlijk, het is wachten op ongelukken"

  • Gepubliceerd op 22 maa 2011 14:07
  • comments 80
  • Door: Danny Sosef
Pirelli nam eind vorig jaar het stokje over van Bridgestone, dat jarenlang banden voor de Formule 1 leverde. De Italiaanse fabrikant wacht de moeilijke taak om de Japanners van Bridgestone succesvol op te volgen. Dat Pirelli dit jaar wereldkampioen zal worden staat vast, aangezien het de enige bandenleverancier is.

De vraag is echter hoe succesvol Pirelli in het begin zal zijn. Vrijwel direct bij de eerste test waren er grote twijfels bij de teams en coureurs over de kwaliteit van de banden. Bij Bridgestone staat kwaliteit hoog in het vaandel en de banden gingen erg lang mee tijdens een race. De slijtage van de Pirelli-banden is daarentegen erg hoog, wat ook terug te zien was op de circuits tijdens de testsessies van de afgelopen weken.

[LEFT_IMG=11128]Stukken rubber vliegen de lucht in achter de Ferrari[/LEFT_IMG]Sinds de eerste test van dit jaar, in Valencia, pushen de teams en coureurs om een betere band te laten ontwikkelen. Pirelli houdt echter vast aan haar plan en roept steevast via woordvoerders dat ‘deze banden ontwikkeld zijn zoals de FIA en de teams zelf hebben gewild’.

Intern bij Pirelli zijn inmiddels ook twijfels ontstaan, zo melden bronnen aan de redactie van F1Today.nl. Een anonieme bron binnen het Italiaanse bedrijf vertrouwde toe: “Je kunt deze banden niet met die van Bridgestone vergelijken, maar de situatie is vrij ernstig en binnen ons bedrijf gaan er veel memo’s rond en zijn er veel onaangekondigde meetings waarin zorgen worden geuit over de kwaliteit van het rubber. Dit komt mede omdat ze de band zo goedkoop mogelijk willen laten ontwikkelen en produceren. Het klopt inderdaad dat uit financieel oogpunt daarom is gekozen om dit in Turkije te laten doen. Dit is een zeer goedkope optie voor het bedrijf, maar de kwaliteit die wordt geleverd blijkt toch wel erg slecht.”

[RIGHT_IMG=11995]De derde bocht in Barcelona[/RIGHT_IMG]Oude engineers van Bridgestone die de overstap naar Pirelli gemaakt hebben vertelden direct al dat er een snellere ontwikkeling moest plaatsvinden. De echte Pirelli-engineers wilden hier niets van weten, tot het moment dat de regenband werd getest. Een ex-Bridgestone-engineer vertelde in Barcelona aan onze redactie: “Ik kan het bovenstaande verhaal compleet bevestigen. Ze namen ons niet serieus, tot het moment dat de regenband getest werd. De full-wet tyre was een paar ronden gebruikt, toen de wagen binnen kwam. Mijn collega’s van Pirelli zeiden tegen mij: ‘de band ziet er goed uit en heeft het goed gehouden’. Er kwamen naast mij een paar collega’s van Bridgestone staan, en we keken elkaar met grote ogen aan om deze uitspraak.”

“Dit moest een grap zijn, maar ze bedoelden het serieus. Wij hebben ze toen uitgelegd dat met de regenband van Bridgestone vrijwel een hele race verreden kon worden, en na afloop er bijna nieuw uitzag. De full-wet tyre van Pirelli was na 8-9 ronden gewoon helemaal versleten! Daar schrok men bij Pirelli erg van, dat het nu pas tot ze doordringt hoe slecht de kwaliteit is. Men is bang voor klapbanden, op de superzacht die na een ronde al flinke slijtage toont, maar vooral bij de regenbanden heerst er grote angst.”

[LEFT_IMG=12192]Een Pirelli-engineer bewerkt de banden[/LEFT_IMG]“De eerste paar races zullen op deze banden verreden worden, dus op korte termijn zal er niks veranderen, denk ik. Er moet echter wel snel actie worden ondernomen, anders is het een kwestie van tijd tot er serieuze en ernstige ongelukken plaats gaan vinden, en daar zit niemand in de Formule 1 op te wachten.”

“De conclusie na deze testweken is echter dat de geproduceerde banden echt heel erg slecht zijn qua kwaliteit, eigenlijk iets om je voor te schamen als bedrijf.”

Reacties (80)

Login om te reageren
  • dat gaat leuk worden als ze in de regen gaan rijden met de full wets

    • + 0
    • 22 maa 2011 - 14:11
    • Weersvoorspelling Melbourne: Regen en zon ;-)

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 17:42
    • NHVP

      Posts: 135

      «Bassfighter (56)22 maart 2011 14:11
      dat gaat leuk worden als ze in de regen gaan rijden met de full wets»

      Het wordt nog veel leuker als ze in de regen gaan rijden met droogweerbanden! :-P

      • + 0
      • 23 maa 2011 - 10:03
  • Fittiwrc

    Posts: 211

    Pfff...Ik geloof er niet veel van. Sensatieberichtje...

    • + 0
    • 22 maa 2011 - 14:18
    • szixxx

      Posts: 4.764

      Sluit ik me helemaal bij aan gezien de heftige discussies hier altijd over de kwaliteit van de Pirelli\'s is dit natuurlijk makkelijk scoren. Wat ik al de hele winter roep zal ik nog maar eens herhalen; Eerst zien, dan geloven.

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 14:51
    • Sensatiebericht inderdaad...

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 15:50
    • Ook ik geloof weinig van dit bericht. De (top) teams hebben vele duizenden kilometers gereden en daar ook mening GP simulatie / longrun gedaan. Ze hebben alle compound aan stevige test onderworpen om ze goed te leren kennen en te leren gebruiken tijdens de races. Dar er tijdens al die tests wel eens een bandje lek is geraakt geloof ik wel, maar ik kan me geen incidenten herinneren waarbij wagens gecrashed zijn door klapbanden e.d.

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 16:52
  • Wel, ze wilden een show, ze krijgen een show. Veel plezier ermee! Ik ga vast popcorn inslaan voor zondag aangezien er wisselvallig weer wordt voorspeld.

    • + 0
    • 22 maa 2011 - 14:18
    • Dennoow

      Posts: 962

      Ik sluit me volledig bij jou aan!

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 21:51
  • zondag kan echt alles gebeuren, met deze banden weet je het nooit!! ik denk dat we een van de spannende openings race krijgen allertijde

    • + 0
    • 22 maa 2011 - 14:22
  • george75

    Posts: 164

    Beter dit dan weer banden die de hele race meegaan

    • + 0
    • 22 maa 2011 - 14:23
    • dus jij heb liever dat iemand zich dood rijdt ofzo ?

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 16:28
    • george75

      Posts: 164

      Is met testen toch ook niet aan de orde geweest,ook niet bijna

      • + 0
      • 23 maa 2011 - 18:12
  • Het lachen zal snel verstommen wanneer door toedoen van de (bedenkelijke) kwaliteit van de banden een coureur het leven moet laten. Is dat de prijs die voor \"show\" betaald moet gaan worden?

    • + 0
    • 22 maa 2011 - 14:34
    • NHVP

      Posts: 135

      Dat zal heus wel meevallen. Webber stapte na zijn salto mortale (op volle snelheid) gewoon uit en liep weg. Massa leeft nog na zijn ontmoeting met een demper. Het moet echt wel héél erg mis gaan willen er nog mensen overlijden.

      Ik zeg niet dat het niet kan gebeuren, maar als ik de ongelukken van de laatste jaren eens bekijk, geloof ik daar niets van. Je kan ook té pessimistisch zijn, natuurlijk!

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 14:40
    • Nee. Zeker niet.
      Coureurs zullen zeker niet snel dood gaan met de veiligheid van tegenwoordig. Normaal heb ik ook zoiets van: Nog meer veiligheid?! We hebben al genoeg.
      Maar dit is serieus. Coureurs hebben minder bescherming aan hun hoofd dan waar dan ook. Het enige wat ze beschermt als er een stuk rubber van 1 kg op hun hoofd af komt is een vrij dunne helm. Massa werd op zijn hoofd geraakt door een veer van 1-2 kg toen hij 200 km/u reed. Stel je nou voor dat dit gebeurt tijdens het slipstreamen op hoge snelheid, wanneer de banden het zwaar hebben, op 300 km/u. Dan blijft er niet meer veel over van die helm, en ook niet van de overlevingskansen van een coureur.

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 14:40
    • kwam die veer niet bovenin bij het vizier ??

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 15:02
    • NHVP

      Posts: 135

      Die veer was 800 gram... Verder snap ik je betoog wel, maar hoe vaak hebben we afgelopen seizoen afgelopen wielen gezien, klapbanden? En hoe liep dat af?

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 15:07
    • Kijk eens naar de foto\'s. Dan snap je mijn ernst. De stukken vliegen de lucht in, die wegen niet niks.

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 15:24
    • turbof1

      Posts: 1.980

      @Formula Zero: die veer was 800 gram en raakte eerst het voorste stuk van de cockpit, dan de verhoogde zijbescherming van de cockpit en kwam dan pas tegen de helm van Massa aan. Dus tegen dat de veer Massa\'s helm bereikte had die al had wat vaart verloren. Was Massa rechtstreeks door de veer geraakt had hij niet overleeft.
      Dat gezegd om je verhaal kracht bij te zetten trouwens.

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 15:29
    • Ok, heb ik nooit geweten, ik dacht dat hij via de neus recht op zijn visier kwam.

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 15:36
    • Sprokkel

      Posts: 517

      Van zo\'n stuk rubber tegen je hoofd ga je echt niet meteen dood.
      Anders word het als je een compleet wiel tegen je hoofd krijgt, maar die zie ik op de foto\'s niet rondvliegen waarmee het vast wel mee zal vallen.

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 15:37
    • @ turbof1: De snelheid van de demper was denk ik ook niet het grootste probleem, wat denk je van de snelheid dat Massa had?

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 15:52
    • @ Sprokkel: Misschien zijn enkele natuurkunde bijlessen niet verkeerd. Het gaat om het gewicht... Ik zou niet graag een stuk rubber van 800 gram tegen mijn vizier krijgen als ik met 240 km/h kom aanrijden...

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 15:55
    • NHVP

      Posts: 135

      Het gaat niet alleen om het gewicht. Het gaat ook om de massa (afmeting maal gewicht) en om de snelheid.

      Ik laat liever een kilo veren op mijn tenen vallen dan een kilo lood... ;-)

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 16:08
    • Ro (zoals je het uitspreekt) = m/v
      m = v * Ro (heb ik hier geen tekentje voor)
      Waar jij het over hebt met Massa = afmeting (dus Volume) maal gewicht klopt niet. Want Gewicht = Massa ONDER normale omstandigheden (dus 1,0G op een object en een zwaartekracht van ca 9,81 Nm)
      Je zou inderdaad wel kunnen zeggen dat je liever een pak veren dan een stuk lood op je voet wil vanwege het grotere oppervlak en dus de kleinere druk per cm2. Maar eerst even je theorie doornemen he? ;)
      (Goh ik ga hier afgebrand worden als ik in alle haast een fout heb gemaakt) :P

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 17:34
    • turbof1

      Posts: 1.980

      @M4U racing: je hebt daar een punt, maar vergeet niet dat de demper zelf feitelijk door de wet van actie en reactie \"losgerukt\" werd door de snelheid van de Brawn. Dus de demper had, door de wet van actie en reactie, zelfs ook een behoorlijke snelheid (vraag me niet hoe snel; zover reikt mijn kennis van fysica niet). Van wat ik me van de beelden herinner is dat de demper en de auto van massa op dezelfde lijn in tegengestelde richting bewogen (naar elkaar toe dus). Dan moet je de snelheden optellen. Gelukkig dat de veer nog afgeremd werd door de auto (en ook eigenlijk door het stuiteren op de baan zelf) van Massa.
      @NHVP: wat jij waarschijnlijk bedoelt is niet massa, dat is gewoon die 800 gram, maar massadichtheid. Want feitelijk als dezelfde massa over hetzelfde volume is verspreid is, maakt het niet uit of het een pak veren of lood is.
      @Formula Zero: ik denk dat je juist zit. In fysische termen is gewicht en massa totaal andere dingen, maar natuurlijk in omgangstaal wordt de term gewicht, in fysica jargon, verkeerd gebruikt. Als je 800 gram zegt, bedoel je eigenlijk altijd de massa.

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 17:58
    • PSmulders

      Posts: 144

      @turbo
      Volgens mij was het snelheidsverschil juist minder.
      De veer van Rubens had ook een snelheid in rijrichting.
      Uiteraard bewegen de twee opjecten naar elkaar toe, maar dat is omdat Massa een nog hogere snelheid had.
      Vanuit die optiek heeft het eerdere contact met de auto van Massa de veer nog meer snelheid gegeven en dus de uiteindelijke impact op Massa\'s helm verkleind.
      Ik denk dan ook dat we geen massa meer hadden gehad als het werkelijke snelheidsverschil 240kmh of meer zou zijn geweest.

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 18:33
    • turbof1

      Posts: 1.980

      @psmulders: vergelijk het een beetje met een knikker in een bakje: als je het bakje vooruit beweegt, rolt de bal achterwaarts (of beter: hij blijft gewoon stilstaan, maar het bakje beweegt vooruit). Zo ook met die veer waarschijnlijk: door de acceleratie zal die veer naar \"achter getrokken\" worden. Daar heb je dan ook nog bij dat er \"energie\" opbouwt in die vorm onder de vorm van spanning; als de veer dan loskomt, dan komt die energie vrij in de richting van de beweegrichting van de veer.

      Begrijp me niet verkeerd: ik KAN fout zitten, maar dat is wat ik me nog herinner van de zeer beperkte fysica lessen op het middelbaar. Kan goed zijn dat ik de verkeerde principes gebruik of overschat, maar zo denk ik erover.

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 19:38
    • @ Formula zero

      massa is geen gewicht. gewicht is namelijk massa x de valversnelling (F=mXa). en de valversnelling is 9.81 m/s^2 en niet Nm. Nm is een moment (Newtonmeter.)
      Je hebt wel gelijk over het oppervlak, hoe groter hoe beter, echter maakt het voor de klap niet veel uit. een klein oppervlak zal dan wel eerder de helm penetreren maar een voorwerp met een groot oppervlak kan zo een klap veroorzaken (zonder door de helm te schieten )dat je door inwendige bloedingen kunt overlijden, misschien is een kapotte helm en oppervlakkige schade aan het gezicht wel minder erg.

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 20:54
    • NHVP

      Posts: 135

      Hoe groter de versnelling, hoe groter de massa. Massa is soortelijk gewicht * versnelling * inhoud.

      • + 0
      • 23 maa 2011 - 10:20
    • Wel grappig, de MASSA vd veer tegen MASSA zijn helm ;-)

      • + 0
      • 23 maa 2011 - 13:03
    • Sprokkel

      Posts: 517

      Ooit een helm gezien na een race M4U ?

      • + 0
      • 27 maa 2011 - 19:45
  • szixxx

    Posts: 4.764

    Paniekzaaierij hier weer op F1Today. Mooi erbij zetten dat het Exclusief bij F1Today is maar als het net zo exclusief is als al die vorige verhaaltjes dan neem ik het niet zo serieus. Ik heb nog geen andere website gezien die hierover bericht

    • + 0
    • 22 maa 2011 - 14:48
    • dat is meestal zo he als er EXCLUSIEF voor staat.. dat andere sites het niet hebben.. anders is het niet exlcusief

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 14:56
    • szixxx

      Posts: 4.764

      @Raikkonen-FAN(3388) Vandaag om 14:56:

      De vorige exclusief verhalen waren anders niet zo exclusief en deze info was op meerdere sites te vinden. Niet te bijdehand he? Ik geeft het zelfs nog aan in mijn tekst maar goed, lezen is ook een vak.

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 16:42
  • hahaha wat ik al zei, maarja ik werd niet gelooft

    al moet het eerst nog maar even bewezen worden in de praktijk

    • + 0
    • 22 maa 2011 - 14:59
    • felix50

      Posts: 5.792

      Ik word ook iedere keer als een idioot afgeschilderd omdat ik zoveel kritiek heb op de banden.Zoals het er nu uit ziet is het een waardeloze band en niet voor niets worden er extra banden voor de training uitgegeven.Eigenlijk is het toch niet normaal dat er extra banden worden gegeven om te trainen omdat ze maar een bepaald aantal banden mogen gebruiken.Dat is toch de afsprak maar dat kunnen de benden niet eens aan voldoen.De trainingen kunnen niet met het aantal bepaalde banden niet volbracht worden.Moet ik nog meer zeggen.

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 16:05
    • idd maar dat extra setje banden is er om te testen.. die zullen wel weer iets anders zijn dan de 11 andere sets

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 16:24
  • Fittiwrc

    Posts: 211

    Ach komaan, je gaat mij niet wijsmaken dat die banden niet aan bepaalde veiligheidseisen moeten voldoen! Bovendien zouden de teams gaan steigeren mocht dit echt zo dramatisch zijn!

    • + 0
    • 22 maa 2011 - 15:17
  • Tja, je kan dit verhaal serieus nemen of niet. F1today laat zelf al uitschijnen dat het voormalige bridgestonemedewerkers, waar op hun beurt niet naar geluisterd werd, die dit verhaal naar buiten brengen. We hebben al zoveel duizenden testkilometers gezien, zijn er daarin al klapbanden geweest? Zo erg zal het dus echt wel niet zijn.

    • + 0
    • 22 maa 2011 - 15:23
    • maar wellicht zijn er veel bandensets gebruikt;) Wellicht hebben ze na 10 ronden de banden compleet afgeschreven. Ik weet namelijk niet of er ook een bandenrestrictie is tijdens het testen?

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 16:37
    • Webber heeft 30+ ronden op die banden gedaan (weet niet meer precies hoeveel). Ze waren tot op de naad versleten ja, maar er was geen klapband oid. Teams kunnen dus managen wanneer een rijder naar binnen moet komen, dus er is helemaal niets \'supergevaarlijk\' aan. Het enige gevaarlijke is het verschil in snelheid tussen oude en nieuwe banden, maar dat moeten rijders inschatten.

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 17:46
    • Ja, Pirelli had maar een x aantal banden meegenomen per week. Dus na 10 rondjes nieuwe banden gaat niet echt op.

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 17:50
    • Het gaat niet zo zeer om de klapbanden voor mij, maar om de rondvliegende stukken rubber. Als je achter iemand slipstreamt met een snelhied van meer dan 280km/u en je krijgt een stuk rubber van 500gram tegen je visier zijn je overlevingskansen 100X kleiner dan bij een crash van formaat Webber.
      De Formule 1 auto\'s zijn tegen bijna alles bestand tegenwoordig. De coureur zit enorm goed beveiligd. maar waar de Formule 1 auto ophoudt, houdt ook de bescherming van de dikke laag carbon en kreukelzones op.

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 19:28
    • Stukken rubber van 500 gram die loskomen?? Dat zijn al serieuze stukken rubber hoor.

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 20:48
    • haha de rubber stukken zijn iederdaad geen 500 gram;) Die zijn hooguit 20-30 gram

      • + 0
      • 23 maa 2011 - 09:01
  • Fritzo

    Posts: 51

    Is gewoon jaloezie van die oud-Bridgestone medewerkers. Ze liggen er uit als leverancier en gaan nu mooi weer spelen. De duidelijke opdracht aan Pirelli was om een band te maken die het niet zo lang volhield om de races aantrekkelijker te maken. En da\'s kennelijk gelukt. Zien hoe het in de praktijk uitpakt, maar alles beter dan die saaie Bridgestonebanden die echt noooit kapot gingen.

    • + 0
    • 22 maa 2011 - 15:41
    • Inderdaad

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 15:56
    • felix50

      Posts: 5.792

      Hallo die mensen werken nu bij Pirelli dus hoezo jaloers ze maken zich zorgen.

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 16:06
    • idd, het zijn mensen van Bridgestone die NU voor pirelli werken!

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 16:36
    • Waar niet naar geluisterd werd, staat letterlijk in de tekst.

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 17:47
    • En als je werkgever niet wil luisteren, ga je het verhaal \"exclusief\" aan F1today vertellen.

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 17:51
    • Je hoort zo dikwijls gefrustreerde medewerkers hun verhaal in de pers gooien. F1today zal ook wel gevraagd hebben, niet zomaar dat verhaal gekregen hebben in de brievenbus.

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 19:20
  • TJ

    Posts: 619

    Ik denk dat het wel mee zal vallen met de veiligheid. De bron lijkt me ook niet erg betrouwbaar. Het is iemand die is gewend om banden te ontwikkelen die 20 rondjes meegaan, in plaats van Pirelli\'s 8 rondjes.

    Even een andere vraag: de tekst staat bij mij steeds vaker door de foto\'s heen. Ben ik de enige of ligt dat aan de site??

    • + 0
    • 22 maa 2011 - 16:02
    • Gebruik je Google Chrome als webbrowser? Heb ik ook wel eens. Met I.E. zie ik het niet, maar I.E. kan me de hoogste boom in

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 16:41
    • NHVP

      Posts: 135

      Gebruik dan FireFox. Geen problemen mee.

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 16:58
    • TJ

      Posts: 619

      Oke, bedankt voor de tip. Gebruik inderdaad Chrome.

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 17:06
    • Neh, Firefox is nogal traag. Ik heb toch echt liever Chrome.

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 17:35
  • Al langer lees ik hier berichten van mensen die Pirelli verdedigen om het feit dat ze in opdracht de banden zo slecht hebben gemaakt. Dit is natuurlijk niet zo. De opdracht was een minder goede band, geen slechte, maar Pirelli heeft dit wel als dekmantel willen gebruiken voor als de kwaliteit erg tegen valt...en dat blijkt nu het geval. geloof me, die banden zijn slechter dan de bedoeling was...

    • + 0
    • 22 maa 2011 - 16:19
    • NHVP

      Posts: 135

      Wellicht heb je gelijk. Aan de andere kant: tijdens de wintertests is er weinig tot niets fout gegaan. We moeten eerst de eerste race afwachten voordat we er iets zinnigs over kunnen zeggen.

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 16:20
  • sloggerke

    Posts: 646

    Ik heb zo een blauwgrijs vermoeden dat dit een geweldig seizoen gaat worden.....

    • + 0
    • 22 maa 2011 - 16:22
  • dan komt er wel meer ruber op de baan

    • + 0
    • 22 maa 2011 - 16:33
  • Nou dat word dus maar 6 wagens aan de start,... onee.. we rijden niet meer in Amerika :)

    • + 0
    • 22 maa 2011 - 16:35
  • minksneek

    Posts: 12

    nou dat word nog wat dit seizoen!

    • + 0
    • 22 maa 2011 - 17:49
  • guidoF1

    Posts: 898

    ik heb tijdens de test geen plffende banden gezien, maar kan me wel voorstellen dat bijv kobayashi met nog 2 ronden met 5 sec aan kop gaat, dat hij door blijft rijden op versleten banden en dan is het wachten op ongelukken.. we zullen zien..

    • + 0
    • 22 maa 2011 - 18:27
  • PSmulders

    Posts: 144

    Wat als Melbourne full wet weekend wordt? 9 ronden per set, gemiddeld 5 stops per auto. 24 auto\'s. Ben benieuwd of ze 120 sets full wet meenemen. Dan heb ik de trainingen en qualifying nog niet eens meegerekend. Gaan ze dan de race afvlaggen bij gebrek aan banden?

    • + 0
    • 22 maa 2011 - 18:48
    • 9 ronden op het ene circuit zijn er misschien meer of minder op een ander circuit hoor. Daarenboven wordt het helemaal geen regenrace in Melbourne.

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 19:21
  • Mirani

    Posts: 3.057

    Het is afwachten, maar ik kan me niet voorstellen dat we dan niet de coureurs zouden horen over de problemen met de banden. Maar ze willen misschien wel gaan staken vanwege de nieuwe achtervleugel.

    De banden slijten snel en we zullen wel zien hoe het uitpakt. De hoop die ik heb is dat het mee zal vallen met de marbles. Maar gevaarlijk, dat geloof ik niet.

    • + 0
    • 22 maa 2011 - 19:01
    • We hebben de coureurs massaal zien klagen over de banden. Over die achtervleugel hebben we slechts een enkeling zien klagen.

      De verdediging van Pirelli was trouwens een paar weken geleden nog dat de slechte banden juist de verzekering zijn dat ze er niet te lang op blijven rijden.

      Wederom het verschil tussen slijtage en degradatie. De degradatie is zo hoog dat de banden al veel teveel tijd verloren hebben voordat ze versleten zijn.

      Het is te hopen dat dat in race condities nog steeds zo blijft. Nog 5 ronden door rijden op banden die 5 seconden langzamer zijn of een pitstop van 30 seconden kan dan best een heel gevaarlijke afweging zijn. We hebben aan McLaren gezien dat ze er niet voor terugdeinzen om hun coureur de banden tot op het canvas op te laten rijden.

      • + 0
      • 22 maa 2011 - 22:09
    • Mirani

      Posts: 3.057

      We hebben alleen de coureurs horen klagen die op de Bridgestones in het voordeel waren. Dat is puur politiek en gaat over prestaties en niet over veiligheid.

      • + 0
      • 23 maa 2011 - 18:15
  • msg

    Posts: 686

    Het moet toch allemaal goedkoop ,nou dat hebben ze nu dus verder niet zeuren ! nog even en er komt een 1600 Ford Fiesta motor in en dan komt het allemaal goed ???

    • + 0
    • 23 maa 2011 - 07:49
    • en een paar trappers.... is milieu vriendelijker!

      • + 0
      • 23 maa 2011 - 09:42
  • Vette-L

    Posts: 265

    ik zat er dus niet ver naast met die 100 euro per band!

    Tijdens de testen is er volgens mij geen één band geklapt dus neem ik aan dat het allemaal wel mee valt.

    Waar ik wel bang voor ben is de hoeveelheid rubber wat zich naast de ideale lijn gaat verzamellen.

    Ik denk dat we wel meer (blik)schade gaan zien dan vorig jaar.

    • + 0
    • 23 maa 2011 - 08:40
    • szixxx

      Posts: 4.764

      Ik hoop het maar ik verwacht niet dat dat door de banden zal ziujn :P

      • + 0
      • 23 maa 2011 - 11:57
    • Marbles naast de racelijn zijn funest voor het inhalen. Dus Kers en achtervleugel om het inhalen te bevorderen, en door snelle slijtage kan er na +/- 15 rondjes niet meer ingehaald worden :-(

      • + 0
      • 23 maa 2011 - 13:08
    • Er zijn bij Red Bull wel wat banden geklapt aan het begin van de tests. Dat bleek te liggen aan bodywork dat tegen de banden aanschuurde.

      • + 0
      • 23 maa 2011 - 13:14
  • Wat we vorig jaar veel zagen, bij met name de frontrunners, was; starten op \'zacht\' proberen een leuke slot voor jezelf te realiseren en dan snel de hardere band er onder voor de rest van de (nog lange) race. Veel spanning zat daar niet in. Tot bijvoorbeeld zo\'n Kobayashi 10 rondjes voor het einde van de race zijn harde bandjes verwisselde voor de zachte en vervolgens menig wagentje, waaronder sommige toppers, inhaalde.
    Met sneller slijtende bandjes gaan we niet alleen meer pitstips zien, maar ook meer strijd tussen de mannen op frisse bandjes of afgeragde bandjes...

    • + 0
    • 23 maa 2011 - 09:54
  • Ik vind het jammer dat ze Turkije zo benoemen.
    Wat veel van jullie waarschijnlijk niet weten is dat Sabanci Holding ( een belangrijk Holding in Turkije, en ook erg bekend internationaal) samenwerkte met Bridgestone. Of wel : Brisa Bridgestone Sabanci Tyres.

    • + 0
    • 23 maa 2011 - 16:41
  • Wat een klets, hoog van de toren blazen en er is niks gebeurd..

    • + 0
    • 3 jan 2012 - 20:42

CN Grand Prix van China

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

CNGrand Prix van China

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

WK standen 2024

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wie rijdt er in 2025 voor Red Bull?

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
29 - 2 maa
Bahrein
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië
22 - 24 maa
Australië
5 - 7 apr
Japan
19 - 21 apr
China
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika
17 - 19 mei
Italië
24 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Spanje
28 - 30 jun
Oostenrijk
5 - 7 jul
Groot Brittannië
19 - 21 jul
Hongarije
26 - 28 jul
België
23 - 25 aug
Nederland
30 - 1 sep
Italië
13 - 15 sep
Azerbeidzjan
20 - 22 sep
Singapore
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Brazilië
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika
29 - 1 dec
Qatar
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix & Circuit
29 - 2 maa
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
22 - 24 maa
Australië Albert Park
5 - 7 apr
19 - 21 apr
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
17 - 19 mei
24 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
5 - 7 jul
Groot Brittannië Silverstone
19 - 21 jul
Hongarije Hungaroring
26 - 28 jul
23 - 25 aug
Nederland Circuit Zandvoort
30 - 1 sep
Italië Monza
13 - 15 sep
Azerbeidzjan Baku City Circuit
20 - 22 sep
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Brazilië Interlagos
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika Las Vegas Street Circuit
29 - 1 dec
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender

Team profiel

  • Team naam Pirelli
  • Basis - Italië
Bekijk volledig profiel
show sidebar
'Viaplay behoudt de uitzendrechten van de Formule 1 in Nederland' ×