Porsche: "Formule 1 is duur en succes is niet gegarandeerd"

  • Gepubliceerd op 20 jan 2011 09:58
  • comments 23
  • Door: Rob Veenstra
De toetreding van Porsche tot de Formule 1 is weer een stap verder weg. De Duitse sportwagenfabrikant maakt onderdeel uit van de Volkswagen Group, dat zich zeer content over de nieuwe motorformule toonde. Maar Porsche lijkt zich liever op de 24 uur van Le Mans te concentreren.

Porsche-topman Matthias Mueller deelde aan Automobil Revue mede: “Er kleven ongetwijfeld aantrekkelijke aspecten aan de Formule 1. Maar er is ook de andere kant van het verhaal. De Formule 1 is duur en succes is minder gegarandeerd dan in andere series. Le Mans is daarom een waarschijnlijker doel. Als het moet nemen we het tegen Audi op, wat zou betekenen dat twee merken van de Volkswagen Group de strijd met elkaar aan zouden gaan. De waarschijnlijkheid dat de Group dan wint neemt alleen maar toe. De merken van de Volkswagen Group moeten binnenkort maar eens bij elkaar komen om de toekomst te bespreken.”

Reacties (23)

Login om te reageren
  • Blijf maar mooi weg dan en zeur niet zo!
    Heb toch het vermoeden dat Williams in 2013/2014 met Porsche motoren gaat rijden

    • + 0
    • 20 jan 2011 - 09:59
  • Klinkt inderdaad als \'afstand nemen van de F1\'. Maar misschien denken ze er bij Audi wel anders over.

    Feit is wel dat zelfs een grote naam als die van Porsche absoluut geen garantie is voor succes. Toyota, Honda, BMW zijn niet geslaagd als F1 team (wel als motor leverancier). Na de LeMans successen van Peugeot begin jaren 90, wilden de Fransen het ook wel eens proberen in F1. Zelfs in samenwerking met McLaren werd dat geen succes.

    Ik denk dat vele grote bedrijven zich daarom eerst wel eens 3 keer achter de oren gaan krabben voor ze als team in de F1 zullen stappen. Rustig aan beginnen als motor leverancier is wellicht een betere aanpak...

    • + 0
    • 20 jan 2011 - 10:06
  • miauw

    Posts: 1.136

    Zeur niet zo, hou je bij je core business, het lange afstand racen!

    • + 0
    • 20 jan 2011 - 10:22
  • felix50

    Posts: 5.792

    Als zelfs de 4 cil hun niet terug in de f1 brengt is de reden om met die shit motor tegaan rijden niet meer noodzakelijk ,dus weg met die regel.

    • + 0
    • 20 jan 2011 - 10:33
  • Nou mooi, laten we dan ook maar met die V8tjes laten rijden, want Porsche was de belangrijkste van de drie kandidaten die de FIA wou aantrekken met de motorveranderingen. Geen pruttelende espresso apparaten, maar gewoon hoogsnerpende V-mõtoren

    • + 0
    • 20 jan 2011 - 10:37
  • ARW

    Posts: 1.092

    Wat een ambitieus team. In geen enkele vorm van topsport is succes gegarandeerd. Daar moet je vaak lange tijd in investeren. Met andere woorden: op lagere niveaus kunnen we met minder middelen wel succes behalen.

    • + 0
    • 20 jan 2011 - 10:42
  • Vette-L

    Posts: 265

    Ze zijn er dus achter dan ze niet genoeg wetenschap hebben om een sucsesvolle wagen te bouwen.

    Schoenmaker blijf bij je ......... zou ik zeggen.

    • + 0
    • 20 jan 2011 - 10:50
  • wat valt me dit tegen van Porsche, dat ze daar nu pas opkomen

    • + 0
    • 20 jan 2011 - 11:32
  • Hermanski

    Posts: 343

    Waarom je geld aan iets uitgeven (lees: verspillen) als er geen winst te behalen valt. Een realistische en nuchtere kijk op de zaak.
    De F1 is allang niet meer, wat het was / had moeten zijn. Plaats voor innovatie en ontwikkeling is nihil. De F1 begint gewoon zielig te worden.

    • + 0
    • 20 jan 2011 - 11:34
    • F1 is nog steeds de koningsklassen met \"talentvoller coureurs\" dan de Lemans series die saai rondjes rijden in LMP auto\'s of anderen autosport series (denk aan het voormalig A1) waarin bejaarde opa\'s (De gebroeders Coronel) hun laatse centen graaien.

      • + 0
      • 20 jan 2011 - 11:39
    • Ah, daar hebben we die dooddoener weer. Wat voor innovatie en ontwikkeling verwacht je dan? Diesel motoren?

      • + 0
      • 20 jan 2011 - 11:43
    • Hermanski

      Posts: 343

      Je denkt een beetje te bekrompen Patrickl. Want: Je mag niet sleutelen aan de motor, iedereen is verplicht een standaard ecu te installeren, toeren zijn beperkt, minimale levensduur wordt voorgeschreven, het aantal cilinders + inhoud is voorgeschreven ect. Dat bedoel ik met “ontwikkeling nihil”. En of ze nou diesel rijden (of voor mijn part elektrisch, de toekomst? haha) daar gaat het niet om.

      • + 0
      • 20 jan 2011 - 12:36
    • Ja, want als ze 200 miljoen per jaar uitgeven om hun motor 25 pk sterker te maken is dat wel innovatief en dus geweldig? Dan verandert daarmee het hele beeld van de F1. Zitten we daar nou echt weer op te wachten?

      Of als ze er twee cilinders meer bij zetten, is DAT dan innovatief? Of bedoel je dat het dan meer \"divers\" is?

      Als je dan innovatie zoekt. Hoe vind je deze, om uit een 1.5l 4 cilinder blok 650 pk te persen? Klinkt dat je niet innovatief in de oren? Niet innovatief genoeg? OK, dan plakken we er nog 100pk elektromoter en een hybride systeem tegenaan ook.

      • + 0
      • 20 jan 2011 - 15:19
    • Hermanski

      Posts: 343

      Je snapt het niet, maar het is heel simpel, ze _mogen_ niet ontwikkelen en hoe wil je dan innovatief zijn. (niet alleen motorisch ook aerodynamisch is het een ramp)
      En daarom geef ik Porsche gelijk dat ze niet instappen.

      • + 0
      • 20 jan 2011 - 15:47
    • Je snapt het inderdaad niet. Wat wil je dan an innovatie zien wat de F1 \"beter\" gaat maken?

      • + 0
      • 20 jan 2011 - 23:15
    • Hermanski

      Posts: 343

      “wat ik wil zien als innovatie?”…Als ik dat wist, zat ik niet hier achter mijn pc, maar werkte ik bij 1 van de F1 teams.
      Maar wat jij niet wilt snappen is dat er niet ontwikkeld mag worden. Als je dat nou gewoon eens zou inzien (lees: toegeeft) dan is deze discussie verder zinloos en (want daar gaat dit topic over) dan geef ik Porsche gelijk dat ze niet in de wereld van F1 stappen.

      • + 0
      • 21 jan 2011 - 09:24
  • miauw

    Posts: 1.136

    \"dan de Lemans series die saai rondjes rijden in LMP auto\'s\"
    Je moet heel wat meer coureur zijn om een LMP1 24 uur uur heel en snel over het circuit te loodsen dan anderhalf te pieken in een F1 bolide. Daarom zie je ook zo veel ex f1 coureurs en rallyrijders in de Le Mans series rijden, omdat ze overall heel veel talent hebben om in zo\'n auto te mogen en kunnen rijden.
    F1 coureurs hebben het met al die hightech een stuk makkelijker in vergelijking met Le Mans Series coureurs. Probeer bij een crash met je kreupele auto maar eens terug in de pits te komen. Bij f1 zetten ze hem hoe dan ook aan de kant.

    • + 0
    • 20 jan 2011 - 12:52
  • Tja, en dan heb je nog het probleem van dat je Porsche bent maar de aandrijving van een Seat blokje hebt. Voor je uitstraling gewoon killing.

    • + 0
    • 20 jan 2011 - 12:58
  • sloggerke

    Posts: 646

    Ach die arrogante Duitsers durven gewoon niet...Het zou ze, net als ieder ander team, jaren kosten om de top te halen.
    En ondertussen daalt de verkoop van die \'Kevertjes\' misschien.

    • + 0
    • 20 jan 2011 - 14:26
  • VDS21

    Posts: 1.265

    IMO moeten ze zich verbinden aan een bestaand team en daar de technologie en financiële middelen aan geven. Dat heeft meer kans op succes dan dat je zelf opnieuw het wiel probeert uit te vinden (zoals Toyota).

    • + 0
    • 20 jan 2011 - 15:06
  • -Baron-

    Posts: 3.091

    Dus eigenlijk zeggen ze bij Porsche dat ze het niet beter kunnen doen dan de andere F1 teams met dezelfde spelregels.

    Of wat natuurlijk ook het probleem kan zijn is dat ze de motor niet achter de achterwielen mogen plaatsen. Dat betekent dan dat ze niet even simpelweg een 911 kunnen aanpassen zoals ze dat normaliter wel doen. Een hele nieuwe auto ontwikkelen, daar heeft Porsche geen trek in. ;)

    • + 0
    • 20 jan 2011 - 18:23
  • Ik heb dus ook het idee dat Porsche met Williams in de toekomst gaat rijden. Werken nu al vollop samen met de Porsche Hybrid.

    • + 0
    • 20 jan 2011 - 18:49
  • felix50

    Posts: 5.792

    Ze wilen niet meedoen maar wel de regels naar hun hand zetten .Volkswagen wil dit en wil dat maar als puntje bij het paaltje komt nokken ze af.Lekker wegblijven dan .

    • + 0
    • 21 jan 2011 - 11:49

CN Grand Prix van China

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

CNGrand Prix van China

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

WK standen 2024

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Wie rijdt er in 2025 voor Red Bull?

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
29 - 2 maa
Bahrein
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië
22 - 24 maa
Australië
5 - 7 apr
Japan
19 - 21 apr
China
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika
17 - 19 mei
Italië
24 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Spanje
28 - 30 jun
Oostenrijk
5 - 7 jul
Groot Brittannië
19 - 21 jul
Hongarije
26 - 28 jul
België
23 - 25 aug
Nederland
30 - 1 sep
Italië
13 - 15 sep
Azerbeidzjan
20 - 22 sep
Singapore
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Brazilië
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika
29 - 1 dec
Qatar
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix & Circuit
29 - 2 maa
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
22 - 24 maa
Australië Albert Park
5 - 7 apr
19 - 21 apr
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
17 - 19 mei
24 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
5 - 7 jul
Groot Brittannië Silverstone
19 - 21 jul
Hongarije Hungaroring
26 - 28 jul
23 - 25 aug
Nederland Circuit Zandvoort
30 - 1 sep
Italië Monza
13 - 15 sep
Azerbeidzjan Baku City Circuit
20 - 22 sep
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Brazilië Interlagos
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika Las Vegas Street Circuit
29 - 1 dec
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar
'Viaplay behoudt de uitzendrechten van de Formule 1 in Nederland' ×