Teams sluiten nieuwe Resource Restriction Agreement tot eind 2017

  • Gepubliceerd op 28 okt 2010 12:17
  • comments 12
  • Door: Rob Veenstra
De Formule 1-teams hebben een overeenkomst bereikt over nieuwe kostenbesparende maatregelen. Dat meldt Auto Motor und Sport. De Resource Restriction Agreement (RRA) is ietwat afgezwakt ten opzichte van de voorgestelde versie, maar moet de kosten toch aanzienlijk reduceren. De verbintenis geldt tot eind 2017.

Martin Whitmarsh, McLaren-teambaas en voorzitter van teamverbond FOTA, legt uit: “Het is goed nieuws dat de teams een akkoord hebben over de verlenging van de RRA. In dat proces is het een en ander gewijzigd, we zijn het in principe eens en iedereen verbindt zich daar aan. Op sommige vlakken is het aangescherpt, op andere aspecten afgezwakt. Het gevaar bestond dat we de RRA niet zouden verlengen. Alle teams kozen voor een verstandige aanpak en stemmen in met de nieuwe verbintenis.”

De nieuwe RRA beperkt teams vanaf volgend jaar in hun uitgaven aan externe services tot 30 miljoen euro. Dit jaar ligt de limiet nog op 40 miljoen euro. Het voorstel was om dat te verlagen naar 20 miljoen euro, maar de renstallen kiezen de weg der geleidelijkheid. Hetzelfde geldt voor personeel. Nu mag een team nog uit 350 mensen bestaan, het voorstel was om dat te verlagen naar 280 werknemers en het compromis is uitgekomen op 315 personeelsleden.

Reacties (12)

Login om te reageren
  • miauw

    Posts: 1.136

    Het blijft een oneerlijke verdeling tussen topteams en teams met een aanzienlijk minder budget.

    • + 0
    • 28 okt 2010 - 12:34
  • En verder??? Ik wil wel meer weten als het kan.

    • + 0
    • 28 okt 2010 - 12:34
  • oneerlijk? De hele wereld is toch on oneerlijk betreft concurentie. Bij sony werken ook meer mensen dan grundig, terwijl dat ook een soort van competitie is betreffende innovaties.

    Elke sport gaat toch om het beste te bereiken, met welke (legale) middelen dan ook.

    Van mij hoeft niet een HRT te winnen, en een mclaren en ferrari om meerdere ronden gezet te worden. Nu kunnen nieuwe teams snel in de top komen, en heeft geen enkel voordeel. Volgens mij heeft red bull ook een kleiner budget dan ferrari en mclaren, en toch staan ze er voor in het constructeurs kampioenschap.

    • + 0
    • 28 okt 2010 - 12:51
  • Ik vind het goed dat ze dergelijke afspraken maken zeker als je kijkt naar het voetbal waar diverse clubs in binnen- en buitenland enorm worstelen met het voortbestaan van de club en of schuld die gemaakt is door veelal wanbeleid. Op deze manier hou je de sport gezond, nu en in de nabije toekomst.

    • + 0
    • 28 okt 2010 - 13:08
  • bij voetbal vind ik het anders. Vele clubs \"begroten\" transfers, wat een zeer grote variabele is. Bij de autosport heb je dat vrijwel niet

    • + 0
    • 28 okt 2010 - 13:36
    • Jawel alleen dan in de vorm van sponsoren. Als sponsoren minder of niet meer betalen heb je als team toch ook minder financieele ruimte, hetzelfde geld ook voor een tranfersom van een voetballer voor de desbetreffende club.

      • + 0
      • 28 okt 2010 - 15:27
    • 1 voorbeeld

      Real Madrid heeft al wel 400miljoen schuld en blijft kopen

      Feyenoord heeft 50mil schuld en kan niet (10-0 :D)

      • + 0
      • 28 okt 2010 - 17:00
  • felix50

    Posts: 5.792

    Dit is alemaal mooi hoor maar hoe zit het met het inhuren van bedrijven .B.v. een versnellings bak laat je door een ander bedrijf ontwikkelen.Mclaren heeft zo meerdere bedrijven ,ferrari en redbull zullen daar ook niet in achter blijven neem ik aan .

    • + 0
    • 28 okt 2010 - 14:36
    • Dat staat er toch ook bij?

      \"De nieuwe RRA beperkt teams vanaf volgend jaar in hun uitgaven aan externe services tot 30 miljoen euro.\"

      Hoe ze dan controleren dat die prijzen marktconform zijn vraag ik me dan wel af, maar goed daar zal vast over nagedacht zijn.

      • + 0
      • 28 okt 2010 - 17:58
  • ik denk dat dat onder de externe services valt. Hier kan mee gerommeld worden, of er moeten externe bedrijven worden ingehuurd, die de boekhouding van die externe bedrijven in de gaten houdt....

    • + 0
    • 28 okt 2010 - 14:42
  • sanger

    Posts: 46

    Kocht Red Bull Racing niet de hele auto in bij Red Bull Technologies?

    • + 0
    • 28 okt 2010 - 20:44

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AUGrand Prix van Australië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

WK standen 2024

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Het is terecht dat Sargeant zijn auto moet afstaan aan Albon

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
29 - 2 maa
Bahrein
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië
22 - 24 maa
Australië
5 - 7 apr
Japan
19 - 21 apr
China
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika
17 - 19 mei
Italië
24 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Spanje
28 - 30 jun
Oostenrijk
5 - 7 jul
Groot Brittannië
19 - 21 jul
Hongarije
26 - 28 jul
België
23 - 25 aug
Nederland
30 - 1 sep
Italië
13 - 15 sep
Azerbeidzjan
20 - 22 sep
Singapore
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Brazilië
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika
29 - 1 dec
Qatar
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix & Circuit
29 - 2 maa
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
22 - 24 maa
Australië Albert Park
5 - 7 apr
19 - 21 apr
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
17 - 19 mei
24 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
5 - 7 jul
Groot Brittannië Silverstone
19 - 21 jul
Hongarije Hungaroring
26 - 28 jul
23 - 25 aug
Nederland Circuit Zandvoort
30 - 1 sep
Italië Monza
13 - 15 sep
Azerbeidzjan Baku City Circuit
20 - 22 sep
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Brazilië Interlagos
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika Las Vegas Street Circuit
29 - 1 dec
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar