Ferrari zet zich schrap voor beslissende fase van seizoen

  • Gepubliceerd op 27 sep 2010 12:15
  • comments 36
  • Door: Rob Veenstra
Het team van Ferrari is met een opmerkelijke wederopstanding bezig. Fernando Alonso is op basis van de afgelopen vijf Grands Prix weer een serieuze kandidaat voor de titel, terwijl dat er halverwege het seizoen niet naar uit zeg. Maar met drie zeges en een tweede plek scoorde de Spanjaard meer punten dan wie dan ook in de laatste vijf races.

Nog vier races te gaan, de achterstand van Alonso op Webber bedraagt elf punten. Het gaat er nu om spannen. Teambaas Stefano Domenicali: “Dit is de cruciale fase van het seizoen. Het is zaak om de rust te bewaren en het perfecte pakket samen te stellen voor Japan. Dat betreft de auto, de coureurs en ook het team. Voor een fout betaal je nu een hoge prijs.”

“Voor ons is het ook van belang om aan de betrouwbaarheid te werken, want als team betaalden we daar in Singapore de prijs voor. Qua tempo lijkt de auto beter, zelfs op dit soort circuits. We komen niet meer met grote upgrades, alleen wat kleine dingetjes. We zijn op het punt aanbeland dat de aandacht van de ontwerpafdeling volledig naar de auto voor 2011 gaat. Dat geldt trouwens voor elk team. Het draait die laatste races volgens mij ook vooral om hoe de coureurs en teamleden mentaal omgaan met de druk, en om betrouwbaarheid. Het wordt een interessant seizoensslot.”

Reacties (36)

Login om te reageren
  • Wat zou het een prestatie zijn om gewoon kampioen te worden dit jaar! Ik had 2011 in mijn hoofd, maar als het dit jaar gebeurd dan zou ik dat echt top vinden! Ik heb goede hoop. Alonso\'s comeback lijkt beetje op die van Raikkonen in 2007..

    • + 0
    • 27 sep 2010 - 12:36
    • hij is hard op weg ik heb weer vertrouwen,hij gaat als een trein...

      • + 0
      • 27 sep 2010 - 13:18
    • Sluit ik me ook helemaal bij aan!
      MC Laren en Red Bull hebben allebei een klein probleempje denk ik.
      Bij allebei zijn beide rijders nog in de race, dus elkaar gunnen is er denk ik niet bij.
      Bij ferrari is er maar 1 in de race, dus daar is geen discussie over.

      • + 0
      • 27 sep 2010 - 20:40
    • AirJan

      Posts: 1.374

      In zijn huidige vorm kun je van Massa ook geen steun verwachten, dus ik zie het niet als een voordeel voor Alonso.

      • + 0
      • 27 sep 2010 - 22:47
  • Voor de races die hij ons voorgeschoteld hebt (excl. spa) zou hij een terecht WK zijn. Chapeau voor Ferrari! Dit hebben ze na een zwakke start in het seizoen verdiend. Ik denk dat de Red Bull nog een fractie sneller is, maar alonso is wel de betere meer ervaren coureur, als je het hebt over het strijden voor een WK. Vettel schat ik nog steeds sneller in dan Webber, dus ik verwacht een spannende strijd tussen die 3, waarvan me de winaar niet zoveel uit maakt.
    Edit; die monteur van Ferrari gun ik het voor geen meter, misselijke bal om te juichen dat Hamilton eruit ligt, walgelijk. Maar ik ga er van uit dat de coureurs en leidinggevende van Ferarri niet op zon manier willen winnen.

    • + 0
    • 27 sep 2010 - 12:57
    • waarom zou je niet mogen juigen als de 2 leiders van het WK met elkaar in aanraking komen..

      • + 0
      • 27 sep 2010 - 13:22
    • Als er dan 1 de race moet staken is dat zeer onsportief. Dat ik dat nog moet uitleggen zeg.

      • + 0
      • 27 sep 2010 - 13:26
    • Ben ik niet met je eens. Toen die monteur van Ferrari in 2008 begon te juichen toen Massa Hamilton achterstevoren tikte was het onsportief. Dit is gewoon blij zijn met het ongeluk van de concurrentie, en laten we wel wezen; dat heeft Ferrari ook wel een beetje nodig willen ze de titel binnenslepen. Hamilton of Webber zijn toch niet gewond geraakt of zo? Ik vond het persoonlijk jammer voor Hamilton maar begrijp de mensen die hier blij mee waren wel.

      • + 0
      • 27 sep 2010 - 15:22
    • Als je eigen team op P1 rijdt en de concurentie daarachter (dus je weet dat je inloopt) dan vind ik het onsportief om daar openlijk te gaan juichen met al die camera\'s op je snufferd. Dat je dat thuis op de bank doet ok. Niet dat ik dat doe, Maar ieder zijn ding.

      • + 0
      • 27 sep 2010 - 17:23
    • Wilde ik Ferrari een compliment geven, word ik nog afgerekend op mijn laatste zin :)

      • + 0
      • 27 sep 2010 - 17:30
    • ik meende toch ook een keer zulke taferelen te hebben gezien in
      de mclaren-paddock toen er een Red-Bull stuk ging.. dus...

      • + 0
      • 27 sep 2010 - 18:03
    • ....vind ik dat ook onsportief.

      • + 0
      • 27 sep 2010 - 18:25
    • Ik moet toch ook toegeven dat ik een lachje niet kon onderdrukken

      • + 0
      • 27 sep 2010 - 20:03
    • Mr Marly, ik ben het met je eens, maar stel je eens voor dat je het hele jaar hard werkt om kampioen te worden, en dat je dan ziet dat een van de kandidaten uitvalt zonder persoonlijke schade dan mag je van mij wel juichen.
      Red bull mag dan wel sneller zijn, maar ik verwacht een probleem zowel met Red Bull als MC Laren.
      Zij hebben beide rijders nog in de race( button iets minder)dus denk ik dat de rijders elkaar het licht niet in de ogen gunnen en als het moet elkaar op een vriendelijke manier van de baan gaan schuiven( Red Bulle en MC Laren geven namelijk geen teamorders!!!!!)
      We zullen zien of er orders komen.
      Ik verwacht van wel

      • + 0
      • 27 sep 2010 - 20:46
    • AirJan

      Posts: 1.374

      Ik sprong ook op van de bank toen Hamilton er uit lag hoor :) Ik gun het hem gewoon het minste van alle titelkandidaten. Hij mist persoonlijkheid, komt veel te arrogant over en zijn rijstijl is ook niet om over naar huis te schrijven. Button, Webber, Alonso en in mindere mate Vettel prima, maar Hamilton mag wel weer even terug op aarde komen van mij.

      • + 0
      • 27 sep 2010 - 22:50
    • Zit je nog steeds dwars dat Hamilton als rookie al beter was dan Alonso he?

      • + 0
      • 28 sep 2010 - 10:36
    • Aan alle mensen die het niet met mij eens zijn, prima.
      Ik ben het ook met jullie eens waneer de leiders op eenzame hoogte verwijdert van de rest zijn, nu zit het allemaal dicht bij mekaar. Toen Alonso uitviel op Spa, was ik zeker NIET blij. Maar uiteraard is die teleurstelling dan een stuk minder (eigenlijk geen teleurstelling), maar juichen....nee dat niet. Maar we hoeven het hierover niet eens te zijn :)

      • + 0
      • 28 sep 2010 - 11:40
    • Nu hou ik hier over op, dit is toch een wellus-nietus spelletje. Iedereen ervaart de kijk plezier in de F-1 anders. Ik zeg altijd ik ben in de eerste instantie voor een spannend kampioenschap en in de tweede voor McLaren/Hamilton. Nu er (mij inziens) nog 3 over zijn, is dat een dubbele tegenslag. Nogmaals ik kan de reactie begrijpen, ik beleef een race alleen niet op die manier. Laat me aub :)

      • + 0
      • 28 sep 2010 - 11:49
  • cyriel

    Posts: 265

    Respect voor Alonso! (Ferrari)
    Maar denk toch dat Webber er met de eer van doorgaat, mede omdat ik verwacht dat er toch nog ergens een straf aan zit te komen voor een motorwissel. Ze kunnen beter een motor uit voorzorg verwisselen dan tijdens de race uitvallen met problemen

    • + 0
    • 27 sep 2010 - 13:13
    • Yazzy

      Posts: 392

      Ach wat een bull.... ik sprong op en hoopte dat webber er ook uit zou gaan of in iedergavel een drivethru zou krijgen dan had alles nu nog dichter bij elkaar geweest.

      • + 0
      • 27 sep 2010 - 15:21
    • Yazzy

      Posts: 392

      sorry de andere moest bij mr marly geposed worden

      • + 0
      • 27 sep 2010 - 15:24
    • De motoren worden denk ik nog wel een probleem, ik hoop van niet!

      • + 0
      • 27 sep 2010 - 20:47
  • Maximo

    Posts: 8.831

    De komende races wordt het geluk een bepalende factor. Voor mij zijn verdienen alle 5 de heren de titel (Button misschien het minste)

    • + 0
    • 27 sep 2010 - 13:15
  • VDS21

    Posts: 1.265

    Het ziet er naar uit dat Ferrari op dit moment het team in bloedvorm is (en dan vooral Alonso). Misschien dat ze een eindsprint inzetten zoals in 2007.

    Maar ik zou de andere 2 teams niet uitsluiten. Mclaren lijkt erg snel alleen ze hebben de snelheid nog niet weten om te zetten in resultaten de afgelopen 2 races. En Red Bull heeft volgens mij gewoon nog steeds de snelste wagen. Dit is hun beste kans op een kampioenschap tot nu toe, dus ik denk dat die niet stil gaan zitten.

    • + 0
    • 27 sep 2010 - 13:20
    • okkie

      Posts: 302

      Hou Massa in de gaten! Die jongen rijdt echt wel goed! Hij had nu wat pech, maar komt weer terug hoor. En dan hb je kans dat Alonso kampioen wordt en Ferrari de constructeurs kampioen opstrijkt.

      • + 0
      • 28 sep 2010 - 10:21
  • sanderndk

    Posts: 586

    Groof je tranen jochie, er is altijd nog de WRC voor jou... Forza Ferrari!

    • + 0
    • 27 sep 2010 - 13:58
  • Freddie1

    Posts: 42

    Juig jij niet als een concurrent van jou favoriete coureur uitvalt ? Dit vind ik juist het mooie aan de sport, dat het niet uitmaakt voor wie je bent. En als iedere coureur foutloos zou rijden, dan wordt het een saaie sport. Gelukkig is dit niet. Ik denk wel, dat het nog heel spannend slot gaat worden. Maar ik schat Alonso het hoogste in, gezien ervaring en vorm. En daarbij is hij al twee keer kampioen geworden met een mindere wagen dan zijn directe concurrent voor de wereldtitel.

    • + 0
    • 27 sep 2010 - 14:59
    • Mindere auto? Wanneer dan? In 2005 was McLaren te onbetrouwbaar om de Renault te bedreigen en in 2006 legde Ferrari het vierkant tegen ze af tot de massadempers verbannen werden. In \'05/\'06 is Alonso als klassementsleider het seizoensslot ingegaan.

      • + 0
      • 27 sep 2010 - 15:26
    • ik wel heb wel even yes! geschreeuwd toen lewis uit viel.

      • + 0
      • 27 sep 2010 - 15:57
  • is wel te zien nu wie de nummer 1 op de baan is..

    • + 0
    • 27 sep 2010 - 15:58
    • -Baron-

      Posts: 3.091

      Dat zagen we ook in Valencia..

      • + 0
      • 28 sep 2010 - 19:05
  • felix50

    Posts: 5.792

    Ik las op een andere site dat alonso vettel bijna de muur in reed bij de start .Dat vind ik een onbegrijpelijke gedachte omdat als er iemand is die van zijn lijn afgaat tijdens de start het vettel is en niet zo zuinig ook.Alonso mag schijnbaar niet winnen er moet altijd iets scheef zitten bij hem en dat is onterecht

    • + 0
    • 27 sep 2010 - 16:33
  • felix50

    Posts: 5.792

    alonso fan ik begrijp dat je blij bent en ik ook maar juichen dat hamilton eruit gereden werd nee dat deed ik niet. ik hoop gewoon dat de beste wint en al is het ham en mclaren die ik echt niet zie zitten maar als hij de beste is allee.van mij hoeft er niemand uit te vallen en is iedere wagen qua sterkte hetzelfde ik ben voorstander van de rijders ,de beste zijn , geen gezeik en geen oneerlijke regels enz. als degene die dan wint is dan de wereldkampioen.`Tuurlijk heb ik mijn voorkeur maar de beste hoort te winnen .

    • + 0
    • 27 sep 2010 - 16:40
  • ARW

    Posts: 1.092

    Wat een onzinnige reacties op tekst van Mr Marly. Formule1 is een en al emotie. Het zijn geen robots die daar in de garage zitten. Die mensen maken ontzettend veel uren zo\'n weekend en daarnaast hangt hun inkomen ook af van prestaties. Ik zie geen enkele reden waarom zij niet zo mogen reageren als hun concurrenten falen.

    • + 0
    • 27 sep 2010 - 18:33
    • Hoewel ik het kan begrijpen, mag ik dat toch onsportief vinden? Om mijn mening dan gelijk als onzin af te doen, slaat ook nergens op. Je bent er niet mee eens dat is weer wat anders.

      • + 0
      • 28 sep 2010 - 11:43
  • jlbv

    Posts: 4

    alonso is gewoon de beste .

    • + 0
    • 27 sep 2010 - 19:40

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AUGrand Prix van Australië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

WK standen 2024

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Het is terecht dat Sargeant zijn auto moet afstaan aan Albon

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
29 - 2 maa
Bahrein
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië
22 - 24 maa
Australië
5 - 7 apr
Japan
19 - 21 apr
China
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika
17 - 19 mei
Italië
24 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Spanje
28 - 30 jun
Oostenrijk
5 - 7 jul
Groot Brittannië
19 - 21 jul
Hongarije
26 - 28 jul
België
23 - 25 aug
Nederland
30 - 1 sep
Italië
13 - 15 sep
Azerbeidzjan
20 - 22 sep
Singapore
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Brazilië
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika
29 - 1 dec
Qatar
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix & Circuit
29 - 2 maa
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
22 - 24 maa
Australië Albert Park
5 - 7 apr
19 - 21 apr
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
17 - 19 mei
24 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
5 - 7 jul
Groot Brittannië Silverstone
19 - 21 jul
Hongarije Hungaroring
26 - 28 jul
23 - 25 aug
Nederland Circuit Zandvoort
30 - 1 sep
Italië Monza
13 - 15 sep
Azerbeidzjan Baku City Circuit
20 - 22 sep
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Brazilië Interlagos
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika Las Vegas Street Circuit
29 - 1 dec
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender

Coureursprofiel

  • Team Aston Martin
  • Punten 518
  • Podiums 9
  • Grand Prix 147
  • Land ES
  • Geb. datum 29 jul 1981 (42)
  • Geb. plaats Oviedo, ES
  • Gewicht 68 kg
  • Lengte 1,71 m
Bekijk volledig profiel

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar