McLaren speelt op veilig en past auto aan voor strengere keuring

  • Gepubliceerd op 08 sep 2010 16:45
  • comments 27
  • Door: Rob Veenstra
Het team van McLaren heeft veranderingen doorgevoerd aan de MP4-25 om er zeker van te zijn dat de wagen door de technische keuring komt. De internationale autosportbond FIA introduceert dit weekend in Monza strengere tests voor bodemplaten en vloeren van wagens om het doorbuigen van onderdelen tijdens het rijden tegen te gaan.

Deze verscherping van de controle is ingrijpender dan de strengere tests van de voorvleugels, zo geeft McLaren-hoofdengineer Tim Goss aan. “Aan de voorvleugels hebben we geen modificaties doorgevoerd wat betreft de flexibiliteit van het bodywork. De nieuwe tests voor komend weekend vormen meer een uitdaging en we hebben de auto licht aangepast om er zeker van zijn dat we ruim binnen de marge zitten. We hebben de vloer aangepast en van de gelegenheid gebruik gemaakt om een upgrade op dat gebied te introduceren. Ik denk dat de meeste teams de auto hebben moeten veranderen met het oog op de nieuwe tests.”

Reacties (27)

Login om te reageren
  • LucaF1

    Posts: 203

    Dacht ik wel, nu FER en RB nog.

    • + 0
    • 8 sep 2010 - 16:48
  • Red Bull loopt gewoon keihard te liegen dat ze niks hoeven te veranderen dus?

    • + 0
    • 8 sep 2010 - 16:49
    • Ja, of McLaren liegt keihard dat Red Bull liegt.

      • + 0
      • 8 sep 2010 - 16:51
    • Dat kan ook ja (maar Horner kan ik gewoon niet serieus nemen om de een of andere rede)

      • + 0
      • 8 sep 2010 - 16:54
    • L.H.

      Posts: 66

      Kan me niet voorstellen dat Redbull niets aan de auto veranderd.

      • + 0
      • 8 sep 2010 - 18:40
  • TJ

    Posts: 619

    Of Red Bull liegt dat McLaren liegt dat Red Bull liegt en liegen ze beiden.

    • + 0
    • 8 sep 2010 - 16:59
    • Misschien lieg jij wel dat Red Bull liegt dat McLaren liegt dat Red Bull liegt! :)

      • + 0
      • 8 sep 2010 - 18:45
  • Het dichten, op dit moment in het seizoen, door de FIA van de kennelijke mazen in het technisch-reglement, lijkt - hoewel natuurlijk zeer te rechtvaardigen - toch iets (te) hebben van het veranderen van de spelregels tijdens de wedstrijd.

    Eerder schreef ik al over de - volgens mij zeer reële - mogelijkheid, van de (illegale) toepassing door de teams, van op geheugenmetaal lijkend materiaal-eigenschappen rond de vleugels (en elders op de kart), om - op substantiële wijze - de aërodynamica van de bolide te beïnvloeden.

    De Formule 1 is nu eenmaal een sophisticated sport, met top of the bill / state of the art technische mogelijkheden, waarbij het simpele plaatsen van gewichten op de vleugels - als FIA controle-techniek - nogal antiek overkomt en op geen enkele wijze recht doet aan de (ruimtevaart-achtige) technieken, waarover deze sport (in principe) zal kunnen beschikken.

    (Hoewel niet af te lezen aan hun huidige prestatieniveau, maar) Heeft het Daimler-concern bijvoorbeeld geen dochterbedrijf binnen de gelederen, dat ook nog eens in space-technology is gespecialiseerd, waardoor in de naaste toekomst zelfs een technologische cross-over met Mercedes GP te overwegen zou zijn.

    Een technologische voorsprong door Formule 1 teams, als gevolg van het gebruik maken van auto-constructies, die mogelijkerwijze weliswaar aan de letter van de reglementen voldoen, maar niet aan de geest daarvan, blijft naar mijn smaak toch altijd de schijn van competitie-vervalsing in zich houden.

    Dat geldt natuurlijk al helemaal, als daadwerkelijk en doelbewust sprake is van het ontduiken van de reglementen : Dat gedrag dient vanzelfsprekend ten alle tijde bestraft te worden, ook als dat pas achteraf zou kunnen worden vastgesteld.

    Want anders wordt de Formule 1 sport - een sport, die als gevolg van spy-gate en crash-gate sowieso al een stevige deuk in de collectieve reputatie heeft opgelopen - op den duur steeds meer vergelijkbaar met de wielertopsport, de voetbaltopsport en/of de crickettopsport, waarbij de wedstrijd-uitslag steeds vaker wordt bepaald door welbewust onreglementair gedrag (game-fixing door goksyndicaten / massief dopinggebruik etc.) van de deelnemende partijen.

    • + 0
    • 8 sep 2010 - 17:29
    • Ik ben een grote voorstander van algemeen Nederlands, echt waar, maar jouw reactie is me een beetje te formeel. Het is hier geen werkvergadering, je mag best vrij spreken hoor.

      • + 0
      • 8 sep 2010 - 19:11
    • Sparrow

      Posts: 3.592

      Fraai stukje tekst, maar door alle - in mijn ogen - onnodige onderbrekingen van de zinnen leest het niet erg prettig... Iets minder formeel mag wel en dat leest ook gewoon vlotter.

      • + 0
      • 8 sep 2010 - 19:33
    • Ik moest helaas ook afhaken.

      • + 0
      • 8 sep 2010 - 19:43
    • Ben het niet overal met je eens, maar wat een verschrikkelijk goed stuk tekst!

      • + 0
      • 8 sep 2010 - 20:01
    • Sparrow

      Posts: 3.592

      Nou, ik denk eerlijk gezegd dat dit er bij een docent nederlans niet door komt als \'een verschrikkelijk goed stuk tekst\'...
      Door heel formeel te schrijven kan je de veel te lange zinnen en onnodige onderbrekingen niet verbloemen en dit beoordelen als goed Nederlands. Maarja, nu ben ik natuurlijk geen docent, dus wellicht zit ik er helemaal naast!

      • + 0
      • 9 sep 2010 - 17:17
    • AlYnsa

      Posts: 1.175

      Nou Ahrend, wat een leuk stukje Proza.
      Maar, zou je het volgende keer een beetje kunnen inkorten?
      Ben na de 2e alinea al afgehaakt.

      Vriendelijke groet,

      • + 0
      • 9 sep 2010 - 19:19
  • Hermanski

    Posts: 343

    Weer 1 die ff wil laten zien dat tie afgestudeerd is. Je wordt er zo moe van. ;-)

    OT; McLaren wist toch niet hoe die andere 2 teams “het” deden (binnen de regels althans), dus wat moeten ze dan nog aanpassen?
    Het is duidelijk een sneer naar de concurrenten en in dat opzicht spannend om te kijken of ze reageren.

    • + 0
    • 8 sep 2010 - 18:27
    • AlYnsa

      Posts: 1.175

      Ach, we willen toch al een hele tijd dat het niveau omhoog gaat op deze website?
      Laten we deze persoon dan in eigenwaarde, als u het welbevindt(;D.
      Als zijn baas het niet erg vindt, dat ie zulke proza maakt, wie zijn wij dan om hem te beoordelen?

      • + 0
      • 9 sep 2010 - 19:21
  • Moet McLaren nu door hun eigen klagen hun eigen wagen aanpassen, of zie ik dat verkeerd?

    • + 0
    • 8 sep 2010 - 19:11
  • rafael

    Posts: 2.555

    Spa-Francorchamps hamilton en webber hebben al die test gedaan, ik weet het niet waarom McLaren gaat hun auto aanpassen!!!of zag ik verkeerd??

    • + 0
    • 8 sep 2010 - 19:16
    • In Spa was alleen de test op de voorvleugel uitgebreid. Voor Monza wordt ook de test op de voorkant van de bodem aangepast en zijn ook de regels voor de plank anders.

      • + 0
      • 8 sep 2010 - 19:45
  • hallo HAVO....

    De tests voor de bodemplaat zijn voor de GP van Italië te Monza verzwaard.
    En dit is na de GP van België en dus voor de GP van Italië...

    Voor degene die het nog niet was opgevallen, McLaren heeft alleen lopen zeuren over de voorvleugels van Ferrari en RedBull, niet over de bodemplaten, zoals McLaren heel duidelijk laat optekenen, ze hebben niks aan de voorvleugel hoeven veranderen en zeggen een kleine wijziging in combinatie met een update te hebben doorgevoerd aan de bodemplaat voor Monza.

    Ik ben het trouwens eens met Ahrend.
    Dat sommige mensen hier op het forum dat hun pet te boven gaat is helaas te vaak terug te lezen in zoals nu ook weer kinderlijke opmerkingen.
    Iedereen in de Formule 1 weet precies hoe ze een auto moeten lamineren en afbakken dat ie bepaalde eigenschappen krijgt, alleen niet iedereen heeft de muntjes om dat ook te kunnen.

    Een team mag geen nieuw chassis introduceren qua design gedurende het seizoen, maar niemand weet of kan zien of er een strookje carbon, kevlar, of wat dan ook wat er in die lagen zit, anders is tussen het ene chassis en het andere.

    De psychologische tik van Webber aan het adres van Vettel, jouw chassis niet goed genoeg? na valencia, wil ik dat wel eens ervaren.

    Webber rijd Vettel ermee om de oren, tot grote frustratie van de duitser.

    het is onmogelijk om exact, maar dan ook exact dezelfde onderdelen te maken. De mate van afwijking, waarvan je bepaald dat is toelaatbaar, bepaald of het hetzelfde onderdeel is.

    OT: Deze opmerking van McLaren is gewoon proberen mensen zand in de ogen te strooien, ze willen niet de aandacht te veel naar hun eigen auto trekken, dus vertel je er iets over, alsof het de normaalste zaak van de wereld is. Mensen hebben hun info en gaan bij de andere teams kijken.

    • + 0
    • 8 sep 2010 - 19:35
    • Hermanski

      Posts: 343

      Ik voel me aangesproken, wat betreft “kinderlijke opmerkingen”, dus kan ik deze ook nog wel ff maken:
      Je mist 3x een hoofdletter en het is “rijdt” i.p.v. “rijd”.

      Enne dit ;-) is een smiley en betekent: knipoog. (kijk nog maar eens naar mijn bericht)
      Hopelijk heb je dit wel kunnen lezen, want dit is wel errug ver beneden jouw nivo bwahahaha

      • + 0
      • 8 sep 2010 - 20:52
    • Ik ben MSN-er en 16 (de ergste combinatie) en zo spel je niveau: niveau ;)

      • + 0
      • 8 sep 2010 - 21:51
    • Hermanski

      Posts: 343

      Duhh...je haalt nivo wel aan, maar “ff” en “errug” laat je ongemoeid ?? ;-)
      Had je niet door, vooral door de opzet van die laatste regel, dat ik het erom deed om met opzet nivo, ff en errug zo te schrijven ?

      • + 0
      • 8 sep 2010 - 22:20
  • Werner

    Posts: 1.650

    Dit vind ik wel leuk... Eerst doen alsof ze niet weten hoe \"ze\", \"het\" doen en nadien zeggen hun auto toch aan te passen aan de nieuwe regels...
    Kijk dat is nu wat Formule 1 zo leuk maakt. Het zijn ook niet voor niets Engelsen natuurlijk; altijd een beetje sarcasme/ironie.
    Daarom hou ik wel van ze (ofschoon ik natuurlijk een ferrari-fan ben).

    • + 0
    • 8 sep 2010 - 20:16
    • TJ

      Posts: 619

      Dat vind ik sportief van je Werner! Ik moet zeggen dat ik dit ook wel een merkwaardige opmerking vind van McLaren. Ik vraag me af of ze gewoon echt het zekere voor het onzekere willen nemen, of dat ze de boel (net als RB (en Ferrari?)) lopen te flashen.

      • + 0
      • 8 sep 2010 - 22:26
    • Whitmarsh gaf aan niet te weten hoe dat \"legaal\" te doen.

      De voorvleugel tests zijn ook niet aangepast, alleen lineair doorgezet. De vloer test is gewoon compleet anders en daar is de vloer dus niet op ontworpen. Dan kun je er ook op voorhand niet vanuitgaan dat het ding erdoor komt.

      Lijkt me nogal logisch dat als je op de hoek van een plank drukt dat ie dan verder doorbuigt dan als je er in het midden op duwt.

      • + 0
      • 9 sep 2010 - 11:57
  • Het is een fijne gedachte dat je mijn post met zoveel liefde hebt gelezen ;-)

    • + 0
    • 9 sep 2010 - 09:19

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AUGrand Prix van Australië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

WK standen 2024

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Het is terecht dat Sargeant zijn auto moet afstaan aan Albon

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
29 - 2 maa
Bahrein
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië
22 - 24 maa
Australië
5 - 7 apr
Japan
19 - 21 apr
China
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika
17 - 19 mei
Italië
24 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Spanje
28 - 30 jun
Oostenrijk
5 - 7 jul
Groot Brittannië
19 - 21 jul
Hongarije
26 - 28 jul
België
23 - 25 aug
Nederland
30 - 1 sep
Italië
13 - 15 sep
Azerbeidzjan
20 - 22 sep
Singapore
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Brazilië
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika
29 - 1 dec
Qatar
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix & Circuit
29 - 2 maa
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
22 - 24 maa
Australië Albert Park
5 - 7 apr
19 - 21 apr
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
17 - 19 mei
24 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
5 - 7 jul
Groot Brittannië Silverstone
19 - 21 jul
Hongarije Hungaroring
26 - 28 jul
23 - 25 aug
Nederland Circuit Zandvoort
30 - 1 sep
Italië Monza
13 - 15 sep
Azerbeidzjan Baku City Circuit
20 - 22 sep
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Brazilië Interlagos
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika Las Vegas Street Circuit
29 - 1 dec
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar