McLaren wil voorvleugel van Ferrari en Red Bull Racing kopiëren

  • Gepubliceerd op 26 jul 2010 15:07
  • comments 41
  • Door: Rob Veenstra
McLaren gaat onderzoeken hoe de voorvleugels van concurrenten Ferrari en Red Bull Racing precies in elkaar steken. De internationale autosportbond FIA keurde de vleugels waarbij de wing-end plates naar de grond zakken, wat een voordeel in snelle bochten op zou leveren, goed.

En dus gaat McLaren in de achtervolging, dat onderdeel moet ook op de MP4-25 komen. Teambaas Martin Whitmarsh: “De foto's die ik heb gezien kunnen zowel de engineers als ikzelf niet verklaren. Misschien zijn wij niet slim genoeg, maar het is ongewoon.”

“Ik heb Ferrari, onze buren in de paddock, bezocht en gezegd dat ik vreemd vond wat ik zag. Ik was niet op zoek naar een verklaring of iets dergelijks. Ik wilde de teambaas alleen op de hoogte brengen dat er zorgen bestonden. Het is aan anderen om te oordelen.”

“We willen graag begrijpen hoe ze het doen, want als dit legaal is dan willen wij het natuurlijk ook. Als je de wing-end plates dichter bij de grond krijgt vergroot je de efficiëntie. En als zij dat op een slimme en legitieme manier doen, dan is zaak dat wij dat ook doen.”

Reacties (41)

Login om te reageren
  • Valt me tegen dat ze dat nu pas op valt.

    • + 0
    • 26 jul 2010 - 15:10
    • Supa

      Posts: 2.444

      Die vleugel had RB eerst daarna Ferrari (Hokkenheim).
      Het werdt ook door Mclaren in de gaten gehouden of deze wel goed werd gekeurd door de FIA.

      • + 0
      • 26 jul 2010 - 18:09
    • Supa

      Posts: 2.444

      Red Bull en Ferrari moesten gisteren melden bij de FIA ivm de voorvleugel, en het is vandaag door de FIA goedgekeurd.

      Dus dat houd in dat alle teams het gaan kopieeren.

      • + 0
      • 26 jul 2010 - 18:17
    • Supa

      Posts: 2.444

      Pat, never mind, ik lees nu pas dat het ook op de site staat vermeld.

      • + 0
      • 26 jul 2010 - 18:21
  • Tifoso

    Posts: 2.985

    \"Ik wilde de teambaas alleen op de hoogte brengen dat er zorgen bestonden. Het is aan anderen om te oordelen.\"

    Yeah sure, ik wordt zo langzamerhand kotsmisselijk van hun roomser dan de paus gedrag.

    • + 0
    • 26 jul 2010 - 15:11
    • Stri

      Posts: 2.851

      Dat heb ik liever dan die manipulatie van racewinnaar

      • + 0
      • 26 jul 2010 - 16:51
    • En ik wordt er kotsmisselijk van dat een bepaald team boven de wet DENKT te staan.

      • + 0
      • 26 jul 2010 - 16:56
    • Ik word kotsmisselijk van die criminelen organisatie genaamt Ferrari die alleen kunnen winnen door vals te spelen en dan roepen Forza Ferrari Forza mijn kont

      • + 0
      • 26 jul 2010 - 17:01
    • Uuuuh, is dat niet heel hypocriet om uit de mond van een zogenaamde Tifoso / Tifosi te horen? Een aanhanger van een team die gisteren miljoenen fans over de gehele wereld bedrogen hebben?

      • + 0
      • 26 jul 2010 - 17:58
    • Tifoso

      Posts: 2.985

      @Allen hierboven, toch wel grappig hoeveel er op een naam wordt ingegaan. Zoek eerst maar op wat Tifoso betekent dan praten we wel verder.
      Ik ben geen die hard fan van Ferrari, maar ook al zou dat zo zijn. Heb ik dan ineens geen recht van spreken als ze iets doen wat menigeen niet vindt kunnen maar in de wielersport niet meer dan normaal is. Anyway, daar zijn genoeg topics over zo langzamerhand. Waar ik me dus aan irriteer is dat ze doen alsof ze nooit iets verkeerd doen, terwijl ze minstens net zo controversieel zijn als de rooie rakkers.

      • + 0
      • 26 jul 2010 - 22:54
    • ik ben het met tifoso eens

      • + 0
      • 27 jul 2010 - 07:34
    • Werner

      Posts: 1.650

      Je hebt een punt maar dit hoort nu eenmaal bij de Formule 1. Als een team sneller is/wordt, gaan gelijk de poppetjes aan het dansen en wordt er geïnsinueerd of er iets niet illigaal is. Dat is normaal en zal altijd zo blijven.
      De manier van Whitmarsh is inderdaad nogal slijmerig vind ik. Ik had liever de harde aanpak van Dennis; iemand met kloten aan z\'n lijf.

      • + 0
      • 28 jul 2010 - 00:10
  • Kevin

    Posts: 5.298

    Ze moeten die auto ook wat meer verbeteren voor de langzamere bochten.. Daar laten ze het hele seizoen al tijd liggen..

    • + 0
    • 26 jul 2010 - 15:16
    • Janbart

      Posts: 489

      ...dat belooft voor de hungaroring...

      • + 0
      • 26 jul 2010 - 15:34
    • Het (Hongarije)highdownforce pakket van McLaren is vaak goed. Het is echt de combo langzame en snelle bochten wat een probleem is.

      • + 0
      • 26 jul 2010 - 16:58
    • Redbull zal daar beter zijn

      • + 0
      • 27 jul 2010 - 07:36
  • Gompie

    Posts: 4.951

    Typisch McLaren, eerst zeiken en dan namaken. Ik wordt zo moe van die zuigertjes!

    • + 0
    • 26 jul 2010 - 15:19
    • Tsja, je ziet die vleugels duidelijk bewegen. Dan is het of illegaal (en dan moet het er bij de tegenstander af) of het is legaal en dan moet het er bij jouw auto op.

      De enige manier om erachter te komen wat het is is om het aan de FIA voor te leggen. Blijkbaar heeft McLaren dat in dit geval niet eens gedaan.

      • + 0
      • 26 jul 2010 - 15:30
    • Fusy

      Posts: 2.181

      Ach man schei toch uit man,zoeits doen zo\'n beetje alle teams.
      Ben je de F-duct ophef vergeten??*-)

      • + 0
      • 26 jul 2010 - 15:31
    • Janbart

      Posts: 489

      @ Fusy, Patrick is tegen zowat alles, er is niets waar ik denk dat die voor is..

      • + 0
      • 26 jul 2010 - 15:36
    • Janbart, ik denk niet dat Fusy op mij reageerde ...

      Teveel rood op je brilletje om nog te kunnen lezen?

      • + 0
      • 26 jul 2010 - 15:42
    • Gard

      Posts: 863

      Hoezo zeiken ze hebben toch geen klacht ingediend? Nee dan Ferrari die is weken nadien nog aan het klagen over de straf die Alonso kreeg dat is pas zeiken

      • + 0
      • 26 jul 2010 - 15:53
    • turbof1

      Posts: 1.980

      @Gompie: iedereen kopiëert van iedereen; als je mclaren dat wilt aanrekenen, dan doe dat voor elk team op de grid behalve de nieuwe teams en torro rosso.
      Kijk maar eens naar die Ferrari bv. . Die is technisch gezien een kopie van de RB van verleden jaar + de EBD van RB dit jaar + de F-duct van Mclaren. Ik heb er niks op tegen dat ze dat doen, maar aub kijk eens verder voordat je begint te oordelen.

      • + 0
      • 26 jul 2010 - 16:09
  • \"Misschien zijn wij niet slim genoeg\". Ik houd wel van die droge, Engelse humor.

    En nee, hij zeurt niet, hij meldt alleen iets, maar dat is een Britse manier. Ooit samengewerkt met Britten? Heel apart, maar heel prettig!

    • + 0
    • 26 jul 2010 - 15:21
    • Werner

      Posts: 1.650

      Ik heb met heel veel Britten samengewerkt en nu nog en ik houd ook van dat flegmatieke sarcasme maar je kunt toch niet ontkennen dat ze bij Mc Laren nogal vaak doen of ze zijn heiliger dan de paus. Ik weet, het is perceptie maar toch... Zo met het vingertje zwaaien daar hou ik niet van. Ik hield meer van Ron Dennis zijn stijl. Als Ferrarifan heb ik hem veel vervloekt maar het was een soort haat/liefdesrelatie met hem. Het heeft ook altijd te maken met waar een team staat in de stand. Bij het begin van het seizoen was hij totaal anders maar dat is menselijk zeker ?

      • + 0
      • 28 jul 2010 - 00:17
  • Janbart

    Posts: 489

    Maar wat brengt die vleugel op ?

    • + 0
    • 26 jul 2010 - 15:36
    • Op marktplaats? Enkele tonnen. Op het circuit 2 a 3 tienden. Je kan meer vleugel zetten voor de langzame bochten want op de lange rechte stukken ligt ie toch plat.

      • + 0
      • 26 jul 2010 - 15:40
  • Aynsley

    Posts: 101

    logisch dat ze die voorvleugel ook willen hebben
    andersom zou het ook gelden

    • + 0
    • 26 jul 2010 - 15:58
  • damsco

    Posts: 27

    haha als alonso dat bij hamilton had geflikt in spanje dan zouden alle hamilton zeikerds hier aan het huilen zijn en nu is er niks aan de hand? stelletje flapdrollen

    • + 0
    • 26 jul 2010 - 16:08
    • Que?

      • + 0
      • 26 jul 2010 - 16:23
    • Fusy

      Posts: 2.181

      Misschien weet jij het niet meer. Hongarije 2008 tijdens kwalificatie heeft hij geprobeerd alleen zonder succes;)

      • + 0
      • 26 jul 2010 - 16:45
    • probeervoortaanhoofdlettersenandereleestekenstegebruikenandersishetzolastigtelezen :)

      • + 0
      • 26 jul 2010 - 16:58
    • Jointje niet goed gevallen? Maakt meer kapot dan je lief is ...

      • + 0
      • 26 jul 2010 - 18:00
  • renato

    Posts: 174

    hoe zit het eigenlijk met hun versie van de blown diffuser?
    Die werkt toch nog steeds niet zo goed op hun wagen? of vergis ik me en haal je zoveel voorsprong uit een betere voorvleugel?

    als je de tijden van button en hamilton in de quali bekijkt;
    0.600 en 0.700 van alonso en vettel.

    • + 0
    • 26 jul 2010 - 16:31
    • McLaren is wel 2 tiende dichterbij gekomen, is niet veel maar geef ze nog 1 races om de geblazen diffuser te perfectioneren en 1 om ook zon vleugel te ontwikkelen en dan verwacht ik ze weer sterk, hoewel ik er wel bang voor ben dat ze zelden voor pole kunnen strijden, zie ik ze in de race wel sterker worden.

      • + 0
      • 26 jul 2010 - 17:39
  • Didier

    Posts: 8

    Ben stomverbaasd dat Mclaren niet even op deze site komt surfen en enkele van onze kenners in loondienst neemt. Zo hebben ze in geen tijd de snelste wagen.

    • + 0
    • 26 jul 2010 - 20:34
  • okkie

    Posts: 302

    Of ze gan teveel bij tunen, resultaat kapot.

    • + 0
    • 26 jul 2010 - 20:49
  • McLaren loopt een beetje achter de feiten aan, net als Mercedes. Dit maakt het voor het kampioenschap wel weer leuk, maar ik denk dat ze slimmer zijn dan dat ze anderen willen laten denken en dat ze snel zo een vleugel hebben ;)

    • + 0
    • 27 jul 2010 - 01:15
    • Aan de andere kant de paar races hiervoor liep McLaren op de feiten \"vooruit\".

      Ferrari gelooft blijkbaar in het principe van een grote update zo nu en dan en McLaren (en Renault) probeert elke race weer een beetje sneller te gaan.

      Daarmee krijg je dus vanzelf dat de de volgorde per race kan wisselen.

      • + 0
      • 27 jul 2010 - 15:49
  • wat kopieerd Mclaren dit seizoen veel zeg, niet normaal

    ik zou niet meer kunne begrijpe als iemand zegt.. \'\'Mclaren kan het beste een auto doorontwikkelen\'\'.

    dit vleugel effect zal ook weer tegenvallen voor mclaren, het helpt msschien een klein beetje

    • + 0
    • 27 jul 2010 - 07:40
  • turbof1

    Posts: 1.980

    Ik denk dat het juist veel helpt. Immers, het heeft een gelijkaardig effect als het F-duct: minder drag op rechte stukken zonder downforce verlies in de bochten.
    Dit filmpje hier illustreert perfect hoever Red Bull ermee gaat:
    www.youtube.com/watch?v=r4Wro6SYjRA&;amp;feature=player_embedded

    Hou de vleugel in de gaten ten opzichte van het wiel op het lange rechte stuk en bij het aanremmen. Het is echt zichtbaar!

    En Raikkonen-fan, ik vind jouw post enorm eenzijdig en vooroordelig. Als je zo wilt beginnen, kijkt dan maar eens naar Ferrari: die hebben het F-duct gekopiëerd, die hebben het EBD gekopiëerd, de basis van de auto bestaat allemaal uit kenmerken van Red Bull van verleden jaar, de flexibele vleugels zullen ook een kopie zijn van die van Red Bull.

    • + 0
    • 27 jul 2010 - 11:17

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AUGrand Prix van Australië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

WK standen 2024

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Het is terecht dat Sargeant zijn auto moet afstaan aan Albon

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
29 - 2 maa
Bahrein
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië
22 - 24 maa
Australië
5 - 7 apr
Japan
19 - 21 apr
China
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika
17 - 19 mei
Italië
24 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Spanje
28 - 30 jun
Oostenrijk
5 - 7 jul
Groot Brittannië
19 - 21 jul
Hongarije
26 - 28 jul
België
23 - 25 aug
Nederland
30 - 1 sep
Italië
13 - 15 sep
Azerbeidzjan
20 - 22 sep
Singapore
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Brazilië
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika
29 - 1 dec
Qatar
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix & Circuit
29 - 2 maa
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
22 - 24 maa
Australië Albert Park
5 - 7 apr
19 - 21 apr
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
17 - 19 mei
24 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
5 - 7 jul
Groot Brittannië Silverstone
19 - 21 jul
Hongarije Hungaroring
26 - 28 jul
23 - 25 aug
Nederland Circuit Zandvoort
30 - 1 sep
Italië Monza
13 - 15 sep
Azerbeidzjan Baku City Circuit
20 - 22 sep
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Brazilië Interlagos
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika Las Vegas Street Circuit
29 - 1 dec
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar