Groen licht voor beweegbare achtervleugel voor 2011

  • Gepubliceerd op 23 jun 2010 15:50
  • comments 22
  • Door: Rob Veenstra
De internationale autosportbond FIA heeft groen licht gegeven voor beweegbare aerodynamische onderdelen in een poging om inhaalacties verder te bevorderen. Teamverbond FOTA sprak eerder al over een beweegbare achtervleugel om de drag op rechte stukken te verminderen. Dit jaar heeft de F-duct dezelfde uitwerking, maar dat systeem gaat voor 2011 in de ban.

De beweegbare achtervleugel zal de plaats innemen van de F-duct en de beweegbare voorvleugel. De achtervleugel is niet ten alle tijden op een andere stand te zetten. De eerste twee ronden van een race kunnen de coureurs er sowieso nog geen gebruik van maken. Daarna is de achtervleugel alleen verstelbaar als een rijder minder dan een seconde achterstand op zijn voorligger heeft. Via een signaal op het stuur wordt aangegeven dat of de verstelbaarheid van de achtervleugel geactiveerd is of niet. Wanneer een coureur gebruikt maakt van de beweegbare achtervleugel gaat het onderdeel terug naar zijn oorspronkelijke stand zodra de rijder begint te remmen.

Reacties (22)

Login om te reageren
  • nou het zal weer aan mij liggen maar het begint zo met die regeltjes op mario kart te lijken, nog ff en we krijgen power-ups op de baan, of stukken afsnijden....nee wacht dat is al eens geopperd.

    • + 0
    • 23 jun 2010 - 15:55
    • Joram

      Posts: 216

      haha ja moet toegeven dit klinkt wel vreemd. Maar het zou best wel eens kunnen werken. Hoe vaak heb je gezien dat iemand zoveel sneller is en er maar niet voorbij kan. Ook al die sneller klanten motoren voorkomen dat je op het rechte stuk kan inhalen. En na die inhaal actie kan je de volgende ronde weer een inhaalpoging terug verwachten.

      • + 0
      • 23 jun 2010 - 16:13
  • vet !

    • + 0
    • 23 jun 2010 - 15:55
  • cyriel

    Posts: 265

    Bij mario kart mag je meteen in de eerste ronde als je vraagteken gebruiken hoor:P

    Maar als ik het zo begrijp gaan de verstelbare voorvleugels ook weer de kast in?

    • + 0
    • 23 jun 2010 - 15:58
  • turbof1

    Posts: 1.978

    Wat is eigenlijk de bedoeling hiervan? Drag op rechte stukken te verminderen toch? Dit helpt niet echt aangezien je dicht genoeg op je voorligger moet zitten in de eerste plaats in de bocht voor het rechte stuk en slipstreamen schakelt luchtweerstand uit, m.a.w. hoe dichter je op je tegenstander zit hoe minder voordeel je hebt van een verstelbare vleugel omdat er minder lucht zich over de vleugel verplaatst. vergelijk het met een speer en een kubus door een vacuum ruimt te gooien: beide zullen even snel gaan.
    Misschien dat de aangepaste diffuser hier helpt; als de luchtweerstand meer \"plakt\" tegen de auto is er ook een minder groot vacuum achter de auto en is er wel meer voordeel bij die verstelbare vleugel.

    • + 0
    • 23 jun 2010 - 16:22
    • Peter

      Posts: 977

      Precies! helemaal mee eens. Daarbij is dit ook weer niet in lijn met het besparen van kosten. Simpel de maximale hoek van de horizontale delen van de vleugel verminderen en dan heeft het effect in de bochten. Ook het einde van de huidige diffuser zal al een grote stap zijn.

      • + 0
      • 23 jun 2010 - 19:17
  • vrij zinloos aangezien je de vleugel alleen mag inzetten als de slipstream in zijn werking komt. Maar achja, laat ze maar blijven zeuren over hun tekort aan inhaalmanoeuvres, ik vind het wel lachwekkend.

    • + 0
    • 23 jun 2010 - 16:31
  • marvin

    Posts: 271

    Ze proberen tenminste iets om meer actie op de baan te krijgen, ik vind het top dat ze dit doen.

    • + 0
    • 23 jun 2010 - 16:42
    • turbof1

      Posts: 1.978

      Jaja, maar het moet wel werken he :p.
      Vervang de verstelbare achtervleugel door extra boost voor het mechanisch vermogen, dus de motor, in deze regel en je hebt veel meer effect denk ik.

      • + 0
      • 23 jun 2010 - 16:50
    • Dus jij vindt er niet genoeg actie op de baan? Het meeste aantal inhaalmanoeuvres sinds 2006 terwijl we nog maar halverwege het seizoen zitten, nog niet zelfs. Wat wil jij nog meer? Vliegende F1auto\'s?

      • + 0
      • 23 jun 2010 - 16:52
    • turbof1

      Posts: 1.978

      Runninupdahill, daar gaat het toch niet om. Ze willen hier de show verbeteren door iets waarvan ik en anderen afvragen of het wel zinvol is. Dat staat los van hoe de show op het moment is. De show op het moment is goed, dat hoor je me niet zeggen.

      • + 0
      • 23 jun 2010 - 16:58
  • ene moment wil iedereen dat er verandering komt

    en dan komt er verandering, word er aan gewerkt, is het weer niet goed

    • + 0
    • 23 jun 2010 - 18:54
    • Na Bahrein heb ik dat niet meer gezegt.

      • + 0
      • 23 jun 2010 - 19:02
    • turbof1

      Posts: 1.978

      Veranderingen moeten ook werken he. De intenties zijn goed, maar de beslissingen tot nu toe niet. Tot nu toe heeft men altijd gekeken naar de aerodynamica om inhalen proberen te verbeteren, maar de teams vinden altijd nieuwe dingen die dan weer inhaalpogingen verminderen.
      Ik denk dat men beter kan kijken naar mechanische veranderingen. Laat teams de mogelijkheid een boost voor de motor in te bouwen die ze enkel voor inhalen kunnen gebruiken. Dat werkt altijd!

      • + 0
      • 23 jun 2010 - 21:46
    • marly
      was ook niet specifiek op jouw gericht

      hierboven
      ja idd, maar een boost vind ik vrij oneerlijk voor de verdedigende rijder, als je beide evensnel bent, gaat hij lekker booste, dat is ook niet leuk, dan valt het niet mer te houden.

      misschien moete ze de teams 3jaar de tijd gunnen met 1 regelvorming, dan kan iedereen zich er volledig aan aanpasse en de inhaalproblemen in hun earodynamice weg werke bijv.

      maar deze nieuwe regel helpt weldegelijk
      want als je dicht achter iemand zit, verlies je downforce, als je deze vleugeltjes danveranderd, krijg je weer meer downforce,

      • + 0
      • 24 jun 2010 - 09:56
    • turbof1

      Posts: 1.978

      Raikkonenfan, het principe achter de verstelbare achtervleugels is toch juist hetzelfde? Men wilt een coureur minder drag geven op rechte stukken dan zijn voorligger (en nee, het is niet meer downforce in de bochten!), is dat dan volgens jouw redenering wil eerlijk?? Ik denk het niet.
      Tuurlijk is een mechanische boost geven kunstmatig inhaalmogelijkheden maken, maar een aerodynamische boost is in principe juist hetzelfde!

      • + 0
      • 25 jun 2010 - 11:10
  • Erg raar systeem, hoeveel toeters moeten de coureurs wil niet indrukken als ook KERS zijn herintreden doet voor 2011? Voorvleugel / achtervleugel / KERS / rembalans / enginemappings / etc etc ...

    • + 0
    • 23 jun 2010 - 23:26
    • ja laat ze maar werken, een coureur die alleen aan zen stuur zit is niet mooi om te zien

      • + 0
      • 24 jun 2010 - 09:57
  • @turbof1,

    Dat die \"boost\" niet werkt, is al bewezen door het A1GP-serie!
    Ik pleit voor een sterk vereenvoudigde, wellicht gehomologeerde, achtervleugel!

    Maar niet dat lelijke ding van twee/drie jaar geleden...
    www.exaflop.org/bl(...)8_cdgwing_front.jpg

    • + 0
    • 24 jun 2010 - 00:04
  • Word wel leuk om het fiktieve dashboard in 2011 te zien, inklusief KERS en een grafisch iets om te laten zien dat de achtervleugel verstelling aktief is. Olav Mol word gek!!

    • + 0
    • 24 jun 2010 - 00:38
  • jass

    Posts: 281

    Tot zover de kostenbesparende maatregelen.

    De zondebok voor volgend jaar is ook al weer gevonden. \"ik kon niet inhalen want mijn automatische vleugelverstelling was kapot\"

    • + 0
    • 24 jun 2010 - 09:02
    • haha ja, maar dat gaat niet zosnel stuk, ze kunne de voorvleugel ook al verstelle, dat gaat ook bijna nooit stuk ( behalve bij redbull dan (spanje))

      • + 0
      • 24 jun 2010 - 09:59

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AUGrand Prix van Australië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

WK standen 2024

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Het is terecht dat Sargeant zijn auto moet afstaan aan Albon

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
29 - 2 maa
Bahrein
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië
22 - 24 maa
Australië
5 - 7 apr
Japan
19 - 21 apr
China
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika
17 - 19 mei
Italië
24 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Spanje
28 - 30 jun
Oostenrijk
5 - 7 jul
Groot Brittannië
19 - 21 jul
Hongarije
26 - 28 jul
België
23 - 25 aug
Nederland
30 - 1 sep
Italië
13 - 15 sep
Azerbeidzjan
20 - 22 sep
Singapore
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Brazilië
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika
29 - 1 dec
Qatar
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix & Circuit
29 - 2 maa
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
22 - 24 maa
Australië Albert Park
5 - 7 apr
19 - 21 apr
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
17 - 19 mei
24 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
5 - 7 jul
Groot Brittannië Silverstone
19 - 21 jul
Hongarije Hungaroring
26 - 28 jul
23 - 25 aug
Nederland Circuit Zandvoort
30 - 1 sep
Italië Monza
13 - 15 sep
Azerbeidzjan Baku City Circuit
20 - 22 sep
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Brazilië Interlagos
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika Las Vegas Street Circuit
29 - 1 dec
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender
show sidebar