McLaren-teambaas Whitmarsh uit lichte kritiek op FIA

  • Gepubliceerd op 22 apr 2010 11:22
  • comments 21
  • Door: Rob Veenstra
McLaren-teambaas Martin Whitmarsh is niet helemaal tevreden over de manier waarop de internationale autosportbond FIA met de kwestie van rijhoogtesystemen is omgegaan. De Britse renstal verdacht Red Bull Racing van een techniek die de rijhoogte van de auto na de kwalificatie aanpast voor de race, iets wat verboden is, en ontwikkelde zelf een soortgelijk systeem. De FIA kwam echter met een verduidelijking, dergelijke systemen zijn illegaal.

Whitmarsh vindt de houding van de bond jammer. “Ik wil geen kritiek uiten op de FIA en wedstrijdddirecteur Charlie Whiting, want ze worden continu door alle dertien teams getest wat betreft de naleving van de regels. Het is echter wel zonde dat ze dit niet toestaan, aangezien wij wel van technische uitdagingen houden en we waren er al mee bezig. Maar het mocht niet zo zijn en wij kijken vooruit. De FIA neemt veel moeilijke beslissingen, en soms plaats je dan vraagtekens bij een besluit. Het had beter geweest als alles vanaf het begin al duidelijk was, maar dat was niet het geval.”

Reacties (21)

Login om te reageren
  • felix50

    Posts: 5.792

    Ja ik kan het niet laten maar wat begint die man toch op een zeikert te lijken.ohohoh mclaren krijgt zijn zin weer niet man wees toch blij dat hamilton er met 2 waarschuwingen vanaf gekomen is anders had je nu niet boven aan gestaan en terecht trouwens daar niet van

    • + 0
    • 22 apr 2010 - 11:25
    • Supa

      Posts: 2.444

      Ik vind dat hij gelijk heeft, het had ze veel geld kunnen besparen.
      Dus hoezo zeikerd? En wat heeft Ham hiermee te maken?

      • + 0
      • 22 apr 2010 - 11:40
  • Ze gingen hoe dan ook flink sneller tijdens de kwalificatie. Net als Mercedes (Rosberg) trouwens

    • + 0
    • 22 apr 2010 - 11:27
  • Chabirx

    Posts: 22

    img405.imageshack.us/img405/381/rb6china.gif woehoe redbull

    • + 0
    • 22 apr 2010 - 11:42
  • Apke,

    Wow, mag de voorvleugel zoveel bewegen? Dat zal toch haast niet?

    De voorvleugel van de McLaren beweegt volgens mij ook.

    • + 0
    • 22 apr 2010 - 12:12
  • Chabirx

    Posts: 22

    @ patrickl

    dat is niet de voorvleugel maar de rijhoogtesysteem van red bull.

    • + 0
    • 22 apr 2010 - 13:01
    • Of het het rijhoogte systeem van Red bull is lijkt me moeilijk te zeggen van 1 foto. Lijkt me waarschijnlijker dat de auto op de ene auto wat meer ingeveerd is dan op de andere. Dat zegt verder niets.

      Aan het feit dat de vleugel zo beweegt kun je ook al zien dat de auto de ene keer op snelheid is en in de andere foto niet. dat verklaard dus ook al waarom hij wat lager staat op de foto met de vleugel omlaag.

      Dat die vleugel zoveel beweegt mag niet. Dat de auto in veert onder de druk van de vleugels mag (uiteraard) wel.

      • + 0
      • 22 apr 2010 - 13:37
  • AtteH

    Posts: 1.496

    Je moet nog veel leren Apke....

    • + 0
    • 22 apr 2010 - 13:35
  • AtteH

    Posts: 1.496

    Inderdaad Patrick, bij de eerste foto (eind van het rechte stuk) rijdt Vettel zo\'n 306 km/h, bij de tweede foto rijdt ie, ik schat op zo\'n, 140 km/h. Een auto creëerd downforce en hierdoor duikt die voorvleugel wat naar beneden, dus niks geen rijhoogt systeem... Hoeveel een vleugel mag door buigen weet ik niet, ik kan hier ook niet echt duidelijk uit op maken hoeveel hij zakt, maar het is niet eens zoveel.

    • + 0
    • 22 apr 2010 - 13:44
  • Chabirx

    Posts: 22

    ik studeer luchtvaart technologie dus weet heus wel hoe luchtstroom en downforce werkt

    echter kijken jullie anders dan ik eerste foto rijdt die maximaal 220 want hij moet aan remmen maar ik heb het niet over downforce enzovoort...

    ik heb het over de rijhoogte van de auto kijk de auto rijd op de 2 foto omhoog en de banden veren zich naar voor veert terwijl de voorvleugel zich omhoog veert dit mag niet:)

    • + 0
    • 22 apr 2010 - 13:56
    • @apke,

      Ik heb nog even gezocht, maar die gif komt van iemand die wil aantonen dat de voorvleugel van Red Bull illegaal is:
      www.bbc.co.uk/dna/606/A66719037

      De rijhoogte van een auto is gewoon niet constant gedurende een rondje. Als je al een rijhoogte systeem wilt aantonen dan zul je dus op exact hetzelfde punt van het circuit een screenshot moeten hebben waarbij de auto dan ook met dezelfde snelheid rijdt en dat dan vergelijken.

      De vleugels zijn onderdeel van het \"afgeveerde geheel\" en die mogen dus niet (teveel) bewegen ten opzichte van de camera.

      Althans ze mogen niet meer dan 10mm doorbuigen als er een neerwaarste kracht van 500N op gezet wordt.

      Als je kijkt naar de on-boards van Alonso en Rosberg dan zie je hun voorvleugel helemaal niet buigen. De voorvleugel van Vettel verdwijnt compleet uit zicht als hij op topsnelheid rijdt.

      • + 0
      • 22 apr 2010 - 16:36
  • @apke

    als je goed kijkt, zie je dat die bij de ene echt keihard remt

    • + 0
    • 22 apr 2010 - 14:44
    • AtteH

      Posts: 1.496

      Ze remmen pas bij de 50m, vettel is nog voor de 100m.

      • + 0
      • 22 apr 2010 - 16:50
  • Marcd

    Posts: 397

    Ik zie even niet waarom hij hier zou zeiken, hij zegt alleen dat het jammer is dat dit soort technische uitdagingen niet zijn toegestaan en daar ben ik het volledig mee eens.
    Ik vind het schitterend zo\'n dubbele diffuser of een F-duct, verzin het allemaal maar eens met die strenge regelementen, das toch mooi.....!!
    En ik denk dat als Withmars echt zegt dat het een en ander niet heel duidelijk was, dat ie dat beter weet dan mensen die totaal niet in die sport werkzaam zijn .

    • + 0
    • 22 apr 2010 - 16:13
  • Opp1e

    Posts: 102

    Zou ik iedereen er ook op mogen wijzen dat bij de geplaatste foto\'s van Apke de banden ook een hele andere omvang hebben gekregen... (topfuel dragsters die bij de start van een lage dikke band overgaan in een smalle hoge band)
    Als je de foto\'s bekijkt zie je dat de eerste foto dus met veel snelheid is (smalle band en hoger) waardoor de auto hoger ligt en de invalshoek dus ook veranderd tov het aanzicht. op foto 2 is de band duidelijk breder en dus lager....
    Of het heel veel verschil maakt zal ik hier niet beweren maar aangezien we het hier over millimeters hebben zal de hoogte die de band krijgt op topsnelheid ook vast wel millimeters zijn...

    • + 0
    • 22 apr 2010 - 16:56
  • Chabirx

    Posts: 22

    i know maar ik heb ook niet gezegd dat die foto van mij is.......

    en ten tweede deze foto laat zien hoe de red bull beweeg kwa vering en het rijhoogtesysteem is juist de vering

    en ten derde een vleugel mag maximaal 5 cm bewegen volgens? of doorbuigen weet niet hoe het zit ..

    • + 0
    • 22 apr 2010 - 17:09
    • Apke,

      Die twee plaatjes laten zien wat de auto doet tijdens een rondje. Dat heeft toch helemaal niets met rijhoogte te maken?

      Natuurlijk staat de auto lager op zijn veren als de vleugels de maximale 3 a 4 keer het gewicht van de auto als downforce genreren.

      De uiteinden van de vleugel mogen maximaal 10mm bewegen als er 500N op gezet wordt. Dat wordt zowel voor als achter op de voorvleugel gemeten.

      Ik vermoed dat ze de voorvleugel naar achteren laten kantelen zodat deze minder luchtweerstand geeft.

      Ze zullen net tegen de limiet aanzitten, want die test van 500N wodt door de FIA uitgevoerd en als je daar niet doorkomt dan mag je er echt niet mee racen. De vleugel is dus niet illegaal, maar ze hebben het uiterste van de reglementen opgezocht waar Ferrari, McLaren en Mercedes dat duidelijk niet hebben gedaan.

      • + 0
      • 22 apr 2010 - 18:00
  • ik zeg actieve wielophanging mansel 1992 met williams en ook een wagen van de zelfde ontwerper als red bull zo me niks verbazen

    • + 0
    • 22 apr 2010 - 17:18

CN Grand Prix van China

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

CNGrand Prix van China

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

WK standen 2024

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Welk F1-commentaar gebruik jij tijdens een Grand Prix?

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
29 - 2 maa
Bahrein
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië
22 - 24 maa
Australië
5 - 7 apr
Japan
19 - 21 apr
China
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika
17 - 19 mei
Italië
24 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Spanje
28 - 30 jun
Oostenrijk
5 - 7 jul
Groot Brittannië
19 - 21 jul
Hongarije
26 - 28 jul
België
23 - 25 aug
Nederland
30 - 1 sep
Italië
13 - 15 sep
Azerbeidzjan
20 - 22 sep
Singapore
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Brazilië
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika
29 - 1 dec
Qatar
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix & Circuit
29 - 2 maa
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
22 - 24 maa
Australië Albert Park
5 - 7 apr
19 - 21 apr
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
17 - 19 mei
24 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
5 - 7 jul
Groot Brittannië Silverstone
19 - 21 jul
Hongarije Hungaroring
26 - 28 jul
23 - 25 aug
Nederland Circuit Zandvoort
30 - 1 sep
Italië Monza
13 - 15 sep
Azerbeidzjan Baku City Circuit
20 - 22 sep
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Brazilië Interlagos
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika Las Vegas Street Circuit
29 - 1 dec
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar
'Viaplay behoudt de uitzendrechten van de Formule 1 in Nederland' ×