FIA gaat scherper letten op bewegende bodemplaten

  • Gepubliceerd op 27 maa 2007 15:28
  • comments 0
  • Door: Rob Veenstra
De internationale autosportbond FIA gaat de manier om de bewegelijkheid van de bodemplaat te testen aanpassen. De aanleiding hiervoor is de vraag van McLaren aan de autosportfederatie voor opheldering, omdat Ferrari met een bewegende bodemplaat zou rijden. Bewegende aerodynamische onderdelen zijn verboden op een Formule 1-auto en dus kaartte teambaas Ron Dennis het aan bij de FIA.

De Engelse teambaas noemde daarbij niet specifiek de naam van Ferrari, toch is de F2007 van de Italiaanse renstal de hoofdverdachte. Ook BMW Sauber zou van een zelfde soort systeem gebruik maken. McLaren had na de Grand Prix van Australië aan de autosportbond gevraagd of de Engelse renstal zelf ook zo’n systeem op de auto zou mogen zetten.

Ferrari en BMW Sauber zouden een veer aan de bodemplaat gemonteerd hebben die bij de legaliteitstests van de FIA niet illegaal zou zijn, maar bij bepaalde krachten toch meer beweging zou veroorzaken dan is toegestaan. De voorkant bij de auto’s zou op snelheid omhoog gaan om de topsnelheid nog meer te verhogen.

De technische man van de FIA, Charlie Whiting, heeft nu een brief naar alle teams gestuurd waarin staat: “Onze test is bedoel om de flexibiliteit van het onderdeel van de auto te testen, niet de flexibiliteit van een apparaat wat beweging toestaat op hoge snelheid. Het is duidelijk dat de veer daarvoor bedoeld is en dat zou verboden zijn. We gaan daarom vanaf nu dat gedeelte van het bodywork nog intensiever testen op flexibiliteit.”

Dat zou betekenen dat Ferrari en BMW Sauber hun winstgevende bewegende bodemplaat kwijt kunnen raken. Ook vorig jaar waren beide teams in opspraak vanwege bewegende aerodynamische onderdelen. Toen waren het de vleugels die voor onrust zorgden. Bij Ferrari bewoog de voorvleugel, bij BMW Sauber moest de achtervleugel aangepast worden vanwege te veel flexibiliteit.

Reacties (0)

Login om te reageren

AU Grand Prix van Australië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

AUGrand Prix van Australië

Lokale tijd 

Bekijk meer foto's

WK standen 2024

Bekijk volledige WK-stand

Test kalender

Bekijk het volledige testschema

Gerelateerd nieuws

Geef je mening

Het is terecht dat Sargeant zijn auto moet afstaan aan Albon

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix
Circuit
-
Bahrein
29 - 2 maa
Bahrein
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië
22 - 24 maa
Australië
5 - 7 apr
Japan
19 - 21 apr
China
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika
17 - 19 mei
Italië
24 - 26 mei
Monaco
7 - 9 jun
Canada
21 - 23 jun
Spanje
28 - 30 jun
Oostenrijk
5 - 7 jul
Groot Brittannië
19 - 21 jul
Hongarije
26 - 28 jul
België
23 - 25 aug
Nederland
30 - 1 sep
Italië
13 - 15 sep
Azerbeidzjan
20 - 22 sep
Singapore
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika
25 - 27 okt
Mexico (land)
1 - 3 nov
Brazilië
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika
29 - 1 dec
Qatar
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten
Bekijk volledige kalender

Formule 1 kalender - 2024

Datum
Grand Prix & Circuit
29 - 2 maa
7 - 9 maa
Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit
22 - 24 maa
Australië Albert Park
5 - 7 apr
19 - 21 apr
3 - 5 mei
Verenigde Staten van Amerika Miami International Autodrome
17 - 19 mei
24 - 26 mei
Monaco Monte Carlo
7 - 9 jun
21 - 23 jun
28 - 30 jun
Oostenrijk Red Bull Ring
5 - 7 jul
Groot Brittannië Silverstone
19 - 21 jul
Hongarije Hungaroring
26 - 28 jul
23 - 25 aug
Nederland Circuit Zandvoort
30 - 1 sep
Italië Monza
13 - 15 sep
Azerbeidzjan Baku City Circuit
20 - 22 sep
18 - 20 okt
Verenigde Staten van Amerika Circuit of the Americas
25 - 27 okt
1 - 3 nov
Brazilië Interlagos
22 - 24 nov
Verenigde Staten van Amerika Las Vegas Street Circuit
29 - 1 dec
6 - 8 dec
Verenigde Arabische Emiraten Yas Marina Circuit
Bekijk volledige kalender

Team profiel

Bekijk volledig profiel
show sidebar